Stresul si sanatatea inimiiMod de viata

V-a venit o factura neasteptat de mare, a murit bateria masinii chiar inainte de un drum important, aveti un necaz in familie si de dumneavoastra depinde rezolvarea, va simtiti ca un personaj din desene animate de care trage toata lumea? E stresant.

Fiecare persoana resimte altfel stresul si reactioneaza diferit. In functie de cat de mult stres resimtiti in viata de zi cu zi si cum reactionati la diferitele probleme, puteti ajunge la probleme de sanatate, de la afectiuni minore pana la cele cardiace complexe. In acest caz, depinde de fiecare cum gestioneaza situatia.

“Cand stresul este in exces, poate contribui la cresterea tensiunii arteriale, numita si hipertensiune, la astm, la ulcer sau sindromul colonului iritabil”, sustine profesorul universitar Ernesto Schiffrin, medic-sef la Jewish General Hospital si profesor la McGill University din Montreal.

Stresul si inima

Inca se desfasoara cercetari pentru a determina cum stresul contribuie la afectiunile cardiace, principalul motiv al deceselor din SUA. Stresul poate afecta si comportamentul individului, dar conduce si la factorii ce cresc riscul afectiunilor cardiace, prin cresterea tensiunii si a nivelului colesterolului, fumatul, sedentarimul, mancatul compulsiv sau emotional.

Stresul poate provoca dureri de cap, de spate, de stomac. Va poate lasa fara energie, nu va lasa sa dormiti, provoaca stari de anxietate, va pierdeti usor controlul, uitati mult. O situatie stresanta provoaca reactii in lant, in organism. Corpul elibereaza adrenalina, un hormon ce cauzeaza cresterea numarului de respiratii si de batai ale inimii, creste tensiunea. Aceste reactii va pregatesc pentru a face fata situatiei, pentru a fi capabil sa “contraatacati” problema care v-a stresat.

Cand stresul este constant, corpul ramane in alerta zile sau saptamani intregi. Desi linia dintre stres si afectiunile cardiace este subtire si nu e evidenta, stresul poate deveni cronic, impingandu-va catre refugii vicioase. Unul dintre ele este alcoolul, al carui consum afecteaza si mai mult inima, dar si restul organismului.

Managementul stresului poate reduce sau preveni afectiunile cardiace?

Managementul stresului este o idee grozava pentru sanatate, in general, dar cercetarile curente nu au demonstrat o legatura certa cu afectiunile cardiace. Cateva studii au examinat cat si cum functioneaza terapiile in reducerea efectelor stresului in bolile cardiovasculare. Studiile care au folosit terapiile psihologice si aspectele sociale sunt promitatoare in prevenirea unui nou atac de cord. Dupa un atac de cord sau accident vascular cerebral, persoanele care se simt deprimate, anxioase sau depasite de situatie si de nivelul de stres trebuie sa comunice cardiologului sau medicului de familie aceste simptome, desi nu sunt fizice.

Ce puteti face in privinta stresului?

Exercitiile fizice, mentinerea unei atitudini pozitive, renuntarea la fumat, reducerea cantitatii de cafea, o dieta sanatoasa, mentinerea unei greutati optime sunt metode bune pentru a va lupta cu stresul.

Medicamentele nu ajuta atunci cand sunteti stresati. Cei care iau tranchilizante pentru a se calma trebuie sa invete ca exista metode care functioneaza mult mai bine pe termen lung, cum ar fi managerierea prin autocontrol si relaxare. (Atentie, nu confundati stresul cu anxietatea. In cazurile unei anxietati severe, discutati problema cu medicul, uneori fiind nevoie de medicatie). Trebuie sa gasiti propriul “buton” pe care trebuie sa il apasati, ca sa scapati de stres.

Atunci cand sunteti stresat:

-mancati pentru a va linisti?
-mancati si vorbiti foarte repede?
-beti alcool sau fumati?
-va plimbati haotic, fara a face nimic concret?
-va cufundati ore in sir in munca?
-dormiti prea mult sau prea putin?
-va apucati de prea multe lucruri, nefiind capabili sa duceti nimic la bun-sfarsit?

Fiecare dintre aceste tipologii de comportament arata ca nu faceti fata cu bine stresului. Invatati metode de autocontrol, gestionarea stresului, redescoperiti micile placeri ale vietii si relaxati-va ori de cate ori aveti ocazia. Daca sunteti stresati nonstop, puteti participa la cursuri de managementul stresului. Important este sa admiteti ca aveti aceasta problema si sa incercati sa o rezolvati, pentru sanatatea dumneavoastra si a inimii.

Sursa: aici.