Invingeti depresiaDespre boli si afectiuni

Starea de apatie, lipsa poftei de viata, dureri de cap sau de spate sunt stari prin care trec, pe parcursul vietii, aproximativ 70% dintre oameni. De-obicei se da vina pe astenia de primavara sau pe cea de toamna, pe caldura sufocanta sau pe frig ori pe cine mai stie ce conditii meteo. Si aproape toata lumea care sufera refuza sa recunoasca ca ar putea fi vorba despre o depresie.

Depresia este o stare mentala de tristete/amaraciune care persista pe perioade indelungate. Simptome care dureaza mai mult de doua saptamani si de o severitate care incepe sa impiedice desfasurarea normala a activitatilor zilnice deja semnifica depresie clinica.

Pastilele nu sunt o solutie

In SUA, consumul de antidepresive a crescut cu 75% in 2005 (inainte de a incepe criza economica), fata de 1996. S-ar putea crede ca o mana de pastile sunt solutia pentru o depresie. Medicatia este, de cele mai multe ori, parte a tratamentului depresiei, dar foarte multe tratamente ce nu implica produse farmaceutice au rezultate foarte bune.

“Pentru depresiile severe si tulburarea bipolara, medicatia si psihoterapia dau rezultate bune, daca tratamentul este atent monitorizat de catre un medic”, sustine Carol Landau, psihiatru, profesor la Brown University. Pentru afectiunile mai usoare, medicul recomanda terapii alternative si schimbarea stilului de viata.

Terapia cognitiv-comportamentala

Acest tip de terapie a fost indelung studiata si a ajuns cea mai folosita in cazul depresiilor. Si pentru un motiv intemeiat: functioneaza! Scopul terapiei cognitiv-comportamentale, care implica sedinte individuale o data sau de doua ori pe saptamana, este de a ajuta pacientii sa isi schimbe gandurile si comportamentul, ajungand sa iasa astfel din starea depresiva. “In terapia cognitiv-comportamentala, terapeutul isi asuma rolul de a provoca gandurile si purtarile negative, care contribuie la pierderea controlului, sentimentul de neajutorare sau lipsa de speranta ori alte simptome ale depresiei”, explica psihiatrul. Aceasta terapie are si rol de preventie, nu doar de vindecare. Cercetatorii suedezi au demonstrat ca proaspetele mame suspecte de depresie post-partum care au mers doar trei saptamani la terapie au avut rezultate mult mai bune decat mamele care au urmat procedura standard, o discutie cu moasa sau medicul ginecolog.

Terapia interpersonala

Prin natura lor, oamenii sunt fiinte sociale, femeile avand aceasta abilitate mai dezvoltata. “Femeile sunt mai predispuse la depresii decat barbatii, sexul si pozitia sociala jucand un rol important in afectiune”, precizeaza Landau. Ideea din spatele terapiei interpersonale, care implica discutii cu un terapeut, este de a determina cum relatiile si rolurile sociale (cu prieteni, partenerul de viata, parinti, angajati sau angajatori) afecteaza comportamentul. Totodata, se cauta solutii pentru imbunatatirea acestuia si imbunatatirea relatiilor, ceea ce va conduce si la o stare mai buna. Intr-un studiu asupra efectelor terapiilor in cazul depresiilor usoare pana la moderate, s-a stabilit ca terapia interpersonala are rezultate mai bune, rata de abandon a tratamentului fiind mai scazuta decat in cazul terapiei cognitiv-comportamentale.

Terapia de cuplu

Cand depresia devine o problema in cadrul cuplului, romantismul nu mai este suficient. O universitate din Seattle a studiat 134 de cupluri si s-a ajuns la concluzia ca depresia e mai des intalnita in cuplurile care se considera normale decat in cadrul celor care recunosc ca au probleme si merg la consiliere conjugala.

Terapia de cuplu poate fi benefica deoarece ajuta partenerii sa gaseasca impreuna problemele si le dezvolta capacitatea de comunicare si negociere, creste suportul reciproc si interactiunile pozitive. Daca este facut primul pas, adica recunoasterea problemei, impreuna cu suportul partenerului, terapia de cuplu poate da roade imediat. Avand si ajutorul partenerului, scade riscul sustragerii de la terapie.

Biblioterapia

Va vine sa credeti sau nu, cititul unei carti despre cresterea stimei de sine poate avea rezultate remarcabile in depasirea unei depresii usoare. Un studiu recent efectuat la Universitatea de Medicina din Nevada a folosit un grup de 38 de pacienti cu depresie, impartiti aleatoriu in doua grupuri. Unii au primit antidepresive, ceilalti au fost pusi sa citeasca o carte (Feeling Good: The New Mood Therapy, de David Burns). Ambele grupuri au inregistrat scaderi ale intensitatii simptomelor depresiei si a atitudinii disfunctionale si s-au inregistrat imbunatatiri in ceea ce priveste calitatea vietii.

La aceeasi universitate s-a efectuat un alt studiu, rezultatele sale certificand faptul ca persoanele in varsta pasionate de citit au avut o evolutie la fel de buna, pe parcursul a doi ani de cercetare, ca si cei care au urmat terapie individuala.

Terapie de grup

Se spune ca prinde bine compania unei persoane care are probleme cel putin la fel de mari ca ale tale. Cercetatorii sugereaza ca terapia cognitiva de grup, care combina principiile terapiei cognitiv-comportamentale cu suportul social, poate avea efecte la fel de bune ca si terapia individuala. Auzind alte persoane care vorbesc despre problemele lor, vazand ca trec prin aceleasi stari sufletesti, ca se lupta cu aceleasi emotii sau probleme, poate fi reconfortant si o susrsa de metode neincercate pentru a iesi din starea depresiva. Suportul necunoscutilor din grup se poate transforma intr-o legatura stransa, chiar intima, care poate da sentimentul de apartenenta si inlatura singuratatea.

Meditarea

Meditarea nu cere decat sa va asezati comod, in liniste, sa respirati adanc, sa va concentrati pe momentul prezent si sa deveniti constienti de gandurile proprii, fara a le judeca. Este relaxant, dar mai presus de acest aspect, daca este practicata zilnic va poate reduce nivelul de stres si ajuta la schimbarea in bine a starii de spirit.

Miscarea

Pe langa indepartarea stresului si a tensiunii, exercitiile de aerobic pot stimula eliberarea de endorfine. Exercitiile regulate, efectuate individual sau in grup, functioneaza la fel de bine ca si antidepresivele, pentru tratarea depresiei, conform unui studiu realizat la Duke University. Miscarea are efecte superioare antidepresivelor atunci cand vine vorba de rata de recurenta a simptomelor depresive.

Pe langa reactiile chimice pe care le provoaca in organism, sportul creste stima de sine si eficacitatea, dar confera si o stare de bine. Exercitiile ajuta persoanele depresive sa isi recapete controlul si reprezinta o distractie de la gandurile neplacute.

Suplimente

Daca o deficienta nutritionala contribuie la lipsa de chef si starea de latenta, suplimentarea cu ajutorul alimentatiei sau a comprimatelor poate ajuta la ameliorarea simptomelor depresive. Nivelul scazut de acizi grasi omega-3 si o parte din vitaminele B, in special folatul, a fost asociat cu anumite simptome. Imbunatatirile pot fi cuantificate de medicul care urmareste atat dozarea suplimentelor, cat si manifestarea simptomelor de depresie.

Acupunctura

Prin stimularea fluxului de energie si eliminarea blocajelor din canalele energetice, acupunctura stimuleaza abilitatile naturale de autovindecare ale corpului, promovand starea de bine fizica si emotionala. In ceea ce priveste depresia, acupunctura da rezultate foarte bune atat ca terapie alternativa, cat si ca adjuvant in tratamentul cu antidepresive.

Un studiu desfasurat la Stanford University, care a cercetat depresia accentuata a 150 de gravide, a aratat ca tratamentul concentrat pe problemele depresive a avut rezultate foarte bune. Gravidele care au beneficiat de 12 sedinte de acupunctura orientata pe rezolvarea problemelor emotionale au avut o reducere semnificativa a simptomelor, comparativ cu cele care au facut masaj de relaxare sau sedinte de acupunctura generala.

Remedii din natura

Nu exista studii care sa evidentieze efectele directe ale sunatorii (hypericum perforatum L.) asupra depresiei, desi s-au constatat in repetate randuri beneficiile aduce de aceasta planta. Cu mult mai putine efecte secundare decat antidepresivele, suplimentele alimentare ce contin extract de sunatoare trebuie administrate doar la recomandarea si sub supravegherea medicului, putand interactiona cu alte medicamente (anticonceptionale, antidepresive, narcotice, medicamente pentru inima sau anxietate).

Yoga

Intr-un studiu recent efectuat la Brown University, pe pacienti care nu au raspuns adecvat la medicatie, s-a demonstrat ca pacientii care au participat timp de opt saptamani la cursuri de Vinyasa Yoga au avut o evolutie foarte buna. Acest tip de yoga, in care se trece de la o postura la alta sincronizand miscarea la respiratie a inregistrat scaderi drastice a intensitatii simptomelor de depresie, iar pacientii au preluat initiativa in rezolvarea problemelor.

Anumite aspecte din yoga au fost nominalizate de cercetatori ca fiind “ingrediente active” ale unui tratament complet si de succes pentru depresie.

Surse: aici, aici, aici, aici si aici.