Evitarea anumitor alimente, odata cu inaintarea in varstaNutritie sanatoasa

Dupa o anumita varsta, cand incep sa apara probleme de sanatate iminente, trebuie schimbata si dieta. In functie de predispozitie, afectiuni existente sau carente, alimentatia e cea care va poate ajuta sau va poate da mari batai de cap. Unele alimente trebuie excluse, altele reduse ca frecventa sau cantitate, iar altele consumate cu precautie. Va oferim cateva directii spre care trebuie sa va indreptati atentia.

Grapefruit

Poate vi se pare surprinzator, insa alimentele pot interfera cu actiunea medicamentelor. De aceea, e bine sa intrebati medicul sau farmacistul daca trebuie sa evitati anumite alimente cat timp va aflati sub tratament si sa cititi toate prospectele, inainte de a lua un medicament.

Acest fruct minunat ar trebui sa fie consumat zilnic, insa nu de persoanele care se afla sub tratament pentru hipertensiune arteriala, anxietate sau insomnie. Sucul de grapefruit interactioneaza cu substantele active sau cu excipienti din unele medicamente prescrise pentru aceste afectiuni si potenteaza sau diminueaza efectul.
Pentru a nu va lipsi de vitamina C sau potasiul pe care le gasiti in grapefruit, il puteti inlocui cu alte citrice, cum ar fi portocalele sau limes.

Legume crude

Daca aveti dantura sensibila, dinti lipsa sau proteza, legumele crude nu sunt chiar cele mai recomandate alimente. Nu va privati de vitamine si fibre renuntand la consumarea legumelor, insa gatiti-le pana se inmoaie. Nu trebuie sa le fierbeti sau sa le gatiti la cuptor. Sotarea rapida in wok, aburirea pret de cateva minute in steamer sau blenduirea sunt doar cateva solutii simple. Morcovul, sfecla, dovleacul, care sunt mai tari si mai greu de “inmuiat”, pot fi consumate din supe si ciorbe, ori preparate la cuptor. Daca optati pentru legume conservate, citit eticheta si alegeti variantele fara sare adaugata.

Fasole

Unele persoane evita fasolea din cauza gazelor, balonarii si a crampelor abdominale. Dar fasolea nu trebuie exclusa din alimentatie, fiind o sursa excelenta de proteine, fibre, fier si e saraca in grasimi. Ca in mai toate domeniile, trebuie sa gasiti echilibrul si sa introduceti fasolea treptat, in cantitati mari. E suficient sa consumati si de doua ori pe saptamana cate o portie mica. Pentru a nu intampina probleme, luati de la farmacie un produs pe baza de enzime digestive.

Alcool

Alcoolul consumat cu moderatie poate fi benefic, scazand riscul atacului de cord si unele tipuri de accidente vasculare cerebrale. Dar cu inaintarea in varsta, un pahar de vin consumat la masa sau o bere la TV incepe sa va afecteze diferit. Orice cantitate de alcool poate intrerupe somnul, creste tensiunea arteriala, iar la diabetici provoaca hipoglicemia. De asemenea, interfereaza cu medicamentele.

Lactate

Dupa 60 de ani e posibil sa apara probleme in digerarea laptelui si a produselor lactate. Din fericire, nu trebuie sa renuntati la acestea si nici la calciul si proteinele pe care le furnizeaza organismului. Consumati cantitati mici din fiecare produs, lasand cateva zile pana la consumarea unui produs lactat nou, pentru a vedea care priesc si care nu sunt tolerate. Iaurtul si branza degresate sunt variantele recomandate de nutritionisti, dar puteti incerca si variante fara lactoza.

Cafeina

Desi cafeina nu reprezinta o problema pentru toata lumea, unele persoane se pot simti anxioase sau nelinistite. Cafeina poate creste numarul batailor inimii si cauzeaza probleme cu somnul. Daca vreti sa reduceti cantitatea de cafeina pe care o consumati, faceti-o treptat. Intreruperea brusca a consumului poate cauza dureri de cap, greata, ameteli. Inlocuiti treptat cafeaua cu apa, ceai de plante sau cu varianta decafeinizata.

Carne

Cele mai sanatoase carnuri, cele slabe, sunt si cel mai greu de mestecat. In timp ce variantele prelucrate, cum ar fi crenvustii sau hamburgerul sunt mult mai usor de consumat, dar mult mai grele si mai sarace in nutrienti, din cauza calitatii carnurilor folosite. Incercati sa consumati doar carne de calitate, cu maxim 10% grasime, sau inlocuiti cu peste, o sursa de proteine mult mai usoara pentru dantura.

Alimente bogate in sodiu

Persoanele care au peste 40 de ani si fac parte dintr-o categorie cu risc trebuie sa consume sub 1.500 mg de sodiu, zilnic. O cantitate mai mare poate creste tensiunea arteriala si mareste riscul unui atac de cord sau accident vascular cerebral. Principalele surse? Mancarea procesata, semipreparatele inghetate, snacksurile, dressingurile pentru salate, carnurile gata marinate. Cititi cu grija etichetele si cautati produsele marcate “fara sodiu”, “continut scazut de sare”, “fara adaos de sare” sau alternative fara sare.

Legume crucifere

Evitati aceasta categorie de legume din cauza problemei gazelor? Cruciferele – broccoli, varza, conopida, kale, de exemplu, sunt bogate in vitamina C, beta-caroten, fibre, calciu, fier. Unele studii arata ca ar putea reduce riscul de cancer. Nu evitati aceste legume, insa trebuie consumate in cantitati mici, la o masa si trebuie sa beti multe lichide.

Fructe

Fructele proaspete contin din abundenta vitamine, fibre, dar si alti nutrienti importanti. Poate fi greu sa mananci “un mar pe zi” sau “cinci portii de fructe proaspete”, asa cum sunt recomandarile generale, daca exista probleme cu dantura. Puteti consuma fructele usor inmuiate intr-un stamer cu aburi sau puteti alege fructe mai moi, banane, fructe de padure sau pepene. Sau puteti pune fructele in bleneder si sa le transformati intr-un smoothie delicios.

Surse: aici, aici si aici