Cum prevenim anemia?Despre boli si afectiuni

Deficienta de fier poate provoca anemia, o scadere a hemoglobinei din sange. Printre simptomele anemiei se numara oboseala, slabiciunea, paloarea fetei si a lobilor urechilor, dar si bombarea unghiilor. Exista si alte cauze ale anemiei, pe langa deficientele nutritionale, printre care pierderile masive de sange.

Cea mai buna metoda pentru a confirma o cantitate suficienta de fier in organism este analiza de sange. Hemoglobina, care poate fi masurata si pe loc, in cabinetul medicului, necesita doar o picatura de sange, luata din deget. Rezultatul e disponibil in doar cateva minute.

Pediatrii obisnuiesc sa verifice hemoglobina micilor pacienti la noua si cinsprezece luni, cand mesele inca nu sunt diversificate in totalitate si exista riscul ca micutii sa nu manance suficiente alimente bogate in fier. De asemenea, in perioada adolescentei si in sarcina e important sa fie urmarite valorile.

Valorile normale ale hemoglobinei sunt:

  • la bebelusi si copii - intre 11 si 13 grame
  • la femei - inte 12 si 16 grame
  • la barbati - intre 14 si 18 grame.

Anemia poate fi prevenita, in primul rand, prin cateva alegeri intelepte in ceea ce va priveste pe dumneavoastra si familia dumneavoastra. E de preferat sa obtineti cantitatea zilnica necesara de fier din alimente, nu din suplimente, acestea putand provoca constipatie si crampe abdominale.

Dr. Sears, unul din cei mai reputati medici americani, tata a opt copii si autor a peste 30 de carti de pediatrie si nutritie, ofera cateva sfaturi despre cum se asigura necesarul de fier pentru intreaga familie.

Alaptati cat de mult puteti

A fost o vreme in care se credea ca bebelusii alaptati au nevoie de suplimente de fier, deoarece laptele uman are un nivel scazut. In urma studiilor, s-a stabilit ca bebelusii alaptati cu varsta cuprinsa intre patru si sase luni au o valoare a hemoglobinei mai mare decat bebelusii de aceeasi varsta care sunt hraniti cu formula imbogatita cu fier.

Bebelusii alaptati au suficient fier pentru cel putin noua luni. Laptele matern ramane cel mai important aliment pentru copii, chiar si dupa introducerea in alimentatie a solidelor.

Folositi formula imbogatita cu fier.

Daca bebelusul primeste lapte formula, utilizati o varianta imbogatita cu fier, preferabil atat pentru laptele de crestere, cat, mai ales, pentru cel de continuare. Folositi formula cu fier pana cand copilul mananca suficiente solide care sa acopere necesarul de fier sau cat timp va recomanda pediatrul.

Intarziati introducerea laptelui de vaca.

Academia Americana de Pediatrie recomanda parintilor intarzierea introducerii laptelui de vaca in alimentatia copiilor pana cand  au macar un an. Laptele de vaca are un continut redus de fier si, mai mult, acesta este iritant pentru stomac, provocand chiar sangerari si pierderi de fier. Desi vorbim despre pierderea unei cantitati foarte mici de sange, in timp poate fi semnificativa. Daca luam in calcul aportul mic de fier si posibilitatea mare de pierdere a acestuia, consumul laptelui de vaca poate chiar cauza anemie.

Combinati mancarurile intelept.

Consumul alimentelor bogate in vitamina C impreuna cu cele care au cantitati mari de fier ajuta absorbtia acestuia. Iata cateva exemple clasice:

  • spaghetti cu carne si soso de tomate
  • carne cu cartofi in coaja
  • fajitas de pui cu broccoli, sos de piper si rosii
  • hamburger si salata coleslaw
  • fructe, cereale cu fier si stafide
  • fructe proaspete cu stafide

Sucul de prune

Sucul de prune este unul din putinele bogat in fier. Acesta contine aproximativ 3 miligrame pe ceasca. Procesul obtinerii sucului de prune retine mai multi nutrienti fata de alte sucuri sau fructe

Nu scoateti coaja de pe cartofi.

Lasati coaja pe cartofi! Atunci cand faceti cartofi prajiti, cand fierbeti cartofii pentru salata, nu ii decojiti. Astfel, veti avea mai multi nutrienti. Coaja contine o cantitate de nutrienti de cinci ori mai mare decat tot miezul cartofului. Spalati cartofii bine, sub jet de apa, si curatati-i cu o periuta. Mancati cartofii cu tot cu coaja si atunci cand ii coaceti in cuptor.

Gatiti cereale bogate in fier.

Graul uzual, folosit pentru paine, are o cantitate mica de fier, sub un miligram la 70 de grame. Cereale mai putin cunoscute contin mai mult fier. Amaranthul are cam opt miligrame la 70 de grame, iar quinoa are noua miligrame, tot la 70 de grame de cereala.

Surse: aici si aici