Cine influenteaza apetitul?Cum slabesc sanatos?

O plimbare prin mall poate ruina orice cura de slabire. Daca prin preajma foodcourt-ului va gadila narile o mireasma de scortisoara proaspat macinata, bunele intentii si pofta de nestavilit incep o lupta acerba. Ghiciti cine castiga? Si reversul. Oricat de foame v-ar fi, un film violent taie pofta de mancare. Stimularea apetitului si inhibarea acestuia joaca un rol cheie in managerierea efortului de a mentine sau a ajunge la o anumita greutate. Cunoscand cum functioneaza pofta si invatand sa o controlati, o puteti face sa lucreze in favoarea dumneavoastra.

Lumanari parfumate

Aroma preferata va poate ajuta sa va simtiti satul, sustine neurologul Alan Hirsch, director al Smell & Taste Treatment and Research Foundation in Chicago. Mirosind lumanari parfumate cu aroma de vanilie, banana, mar verde sau menta, creierul poate fi pacalit sa creada ca, de fapt, aceste alimente au fost mancate. “Mirosul este 90% din gust”, sustine neurologul. Aceste arome pot fi pulverizate chiar pe o batista sau un servetel, daca o lumanare nu va taie poftele.

Ascultati muzica

Daca va aflati la restaurantul favorit si apetitul pare ca a luat-o razna, nu inseamna musai ca bucatarul a gatit exceptional si gustul nu e cel care nu va lasa sa va opriti din mancat. Si ambianta sonora poate fi vinovata. Un studiu efectuat in 2012 si publicat in Psychological Reports arata ca scaderea intensitatii muzicii din localurile tip fast food a dus la scaderea cu 18% a numarului caloriilor mancate la o masa. “Cand vine vorba de muzica, conteaza cat de mult iti place sau displace o piesa” sustine Joseph Cardillo, cercetator si autor al cartii “Playlist-ul iti poate schimba viata”. O melodie care este asociata cu calmul si linistea de catre o persoana poate fi enervanta sau chiar poate cauza repulsie alteia. Psihologul recomanda ca fiecare persoana sa isi gaseasca propriul ritm, sa inteleaga si sa foloseasca in interesul propriu preferintele muzicale.

Mancati din farfurii colorate

Culoarea albastra este cunoscuta ca fiind asociata cu taierea poftei de mancare. Rosul, se pare, este si mai eficient. Un alt studiu, efectuat in acelasi an si publicat in Appetite a scos la iveala faptul ca participantii au baut mai putin din paharele cu eticheta rosie decat din cele cu eticheta albastra sau alba si au mancat mai putin din farfuriile albastre sau albe. Explicatia oferita de catre cercetatori e faptul ca subconstientul asociaza culoarea rosi cu semnul “stop”.

Nu evitati cartofii

Cartofii au o reputatie proasta. Sunt exclusi din multe diete din cauza continutului ridicat in carbohidrati. Totusi, daca sunt mancati corect, pot fi folositi in favoarea celor care vor sa scape de kilogramele in plus, fiind satiosi. Amidonul rezistent continut mai este numit si “al treilea tip de fibre dietetice”.

Acest tip de amidon se mai gaseste in fasole, legume, unele fructe (banane), cereale integrale si orez prefiert. Conteaza enorm cum sunt gatiti cartofii.

Cu cat este tratatt termic la temperaturi mai inalte si timp mai indelungat, cu atat isi pierde din rezistenta amidonul. Deci sunt exclusii cartofii prajiti si pireu. Cea mai buna varianta raman salatele de cartofi servite reci, pentru care cartofii au fost fierti in coaja.

Otet, nu doar pentru salate

Otetul (acid acetic) nu mai trebuie folosit doar pentru salate. Avand in vedere ca scade indicele glicemic al preparatelor bogate in carbohidrati, este indicat sa il asociati cu acestea. Un nivel stabil al glicemiei arata ca va simtiti satul dupa masa si nu vi se va face foame prea curand. Iar otetul scade indicele glicemic cu 25-35%.

Daca mancati un preparat garnisit cu o salata cu otet sau cu muraturi, sau combinati cartofii fierti in coaja cu un dressing din otet, aveti beneficii duble.

Rontaiti ciocolata neagra

Da, ciocolata, un motiv de abandon in multe cure de slabire, ajuta. Diferenta sta in tipul ciocolatei. Trebuie, obligatoriu, sa fie ciocolata neagra, nu ciocolata cu lapte sau alte creme sau arome. Potrivit unui studiu realizat in 2011, pe un esantion de 16 tineri cu greutate normala, publicat in revista Nutrition & Diabetes, participantii s-au simtit mai satisfacuti si mai fara pofta de mancare dupa ce au consumat ciocolata neagra. De asemenea, s-a inregistrat o rata mai mica a dorintei de a consuma ceva dulce dupa ce au mancat ciocolata neagra, fata de pornirile inregistrate dupa consumul de ciocolata cu lapte.
Pentru a imbina utilul cu foarte placutul, topiti 30 de grame de ciocolata neagra si folositi-o ca dip (sos), pentru a inmuia fructele proaspete.

Surse: aici, aici, aici si aici