Cele mai frecvente deficiente de mineraleNutritie sanatoasa

In timp ce majoritatea oamenilor stiu despre vitamine si beneficiile pe care acestea le aduc sanatatii, mult mai putini sunt cei care cunosc importanta mineralelor in dieta. De ce avem nevoie de minerale? Care este efectul lor? Ce lagatura au cu sanatatea?

Unele minerale sunt atat de importante pentru functionarea corpului, incat o deficienta severa poate cauza chiar decesul. Lipsa din alimentatie a altor minerale, desi importante, afecteaza intr-o masura foarte mica. Nevoile organismului in ceea ce priveste mineralele si potentialul deficientelor variaza. De exemplu, fara fosfor si magneziu, doua minerale de care corpul uman depinde, nu am putea supravietui sau am avea o stare incredibil de proasta.

In analizele medicale de rutina sunt verificate mai multe minerale, dar cele mai intalnite deficiente sunt cele de calciu, fier, seleniu, zinc si iod.

Calciu

De ce este important? Calciul este folosit pentru contractarea muschilor, pentru functionarea vaselor sangvine, secretarea de hormoni si enzime, transmiterea impulsurilor nervoase, dar si pentru structura osoasa si dinti, printre altele.

Cauzele si simptomele deficientei

Adevarata deficienta de calciu este rara si este rezultatul unei probleme de absorbtie. Insuficienta renala, indepartarea chirurgicala unei parti din stomac si cateva medicamente diuretice o pot provoca. Netratata, poate conduce chiar la deces. Prezenta unei cantitati mai mici de calciu este destul de comuna, dar si ea poate provoca neplaceri. Printre ele se numara tonus muscular scazut, letargie, anorexie, constipatie, greata, varsaturi, deshidratare, polidipsie, poliurie si aritmie cardiaca.

Cele mai expuse persoane sunt femeile aflate la menopauza, femeile care alapteaza si inca nu au menstruatie, persoanele cu intoleranta la lactoza, vegetarienii, persoanele care sufera de hipoparatiroidism, insuficienta renala, probleme cu rinichii si pancreasul, cei care au deficienta de magneziu.

Fier

De ce este important? Fierul este esential pentru cresterea celulelor si se gaseste in mioglobina si enzimele ce ajuta la producerea reactiilor biochimice. Poate cel mai important rol il are in transportarea oxigenului catre celule. De aceea, fierul este important pentru organism.

Cauzele si simptomele deficientei

Deficitul de fier sau anemia este o problema comuna, intalnita in toata lumea. Organizatia Mondiala a Sanatatii o considera cea mai frecventa problema de nutritie din lume. Cauzele anemiei sunt multiple - o dieta saraca in fier, absorbtie inadecvata, pierderi de sange. Simptomele cele mai frecvente includ slabiciunea, oboseala, scaderea randamentului, incetinire cognitiva si dezvoltare sociala la copii, incapacitatea de a mentine constanta temperatura corpului, scaderea imunitatii, inflamarea limbii, paloare, ameteala, unghii albe, par uscat, dureri de cap, dureri abdominale.

Cele mai expuse persoane sunt femeile tinere, copiii mici, vegetarienii, persoanele cu insuficienta renala si cele care sufera de boala celiaca, sindromul Crohn si tulburari gastro-intestinale .

Zinc

De ce este important? Zincul este esential pentru activitatea catalitica a aproximativ 200 de enzime si joaca un rol esential in functionarea sistemului imunitar, sinteza proteinelor si a ADN-ului, divizarea celulara si vindecarea ranilor. Zincul e important in procesul de crestere, de la embrion pana in adolescenta si e important pentru simturile olfactive. La barbati, sanatatea organelor genitale e strans legata de prezenta zincului in organism.

Cauzele si simptomele deficientei

O dieta dezechilibrata si proasta absorbtie sunt principalele cauze ale deficientei de zinc. Mai poate fi cauzata si de cresterea nivelului de stres, care duce la  un consum de cantitati mari de zinc.

Cu atat de multe procese si componente care se bazeaza pe zincul din organism, va puteti imagina cam care sunt efectele deficientelor? Printre acestea se numara eczmele, psoriazis, acneea, problemele unghiilor, de la pete albe si linii transversale pana la inflamarea cuticuleleor, probleme de somn, comportament si psihiatrice, artrita, lipsa apetitului, matreata, tremor, pierderea parului, alergii, fotofobie, pierderea mirosului si a gustului, dislexie, depresie, reducerea fertilitatii si a libidoului. Doar o scadere a nivelului de zinc va creste predispozitia la contactarea virusilor si infectiilor, probleme cu mirosul, efecte negative asupra aspectului pielii.

Cele mai expuse persoane sunt femeile cu varste cuprinse intre 16 si 24 de ani, vegetarienii, femeile gravide si cele care alapteaza, copiii alaptati, alcoolicii, persoanele care sufera de  tulburari gastro-intestinale si digestive sau siclemie (anemia celulelor in secera).

Iod

De ce este important? Iodul este esential in functionarea glandei tiroide. Este folosit in crearea hormonilor T3 si T4, care regleaza rata metabolica bazala si alimenteaza cresterea la copii.

Cauzele si simptomele deficientei

Asa cum era de asteptat, lipsa iodului creaza o serie de simptome ce au legatura cu disfunctiile tiroidei. Printre ele si rata metabolica scazuta, oboseala, cresterea in greutate. La copiii care au nevoie de iod pentru o crestere normala, deficienta este cu atat mai devastatoare. Copiii care sufera timp indelungat de deficienta de iod pot ajunge chiar la retard mintal.

Seleniu

De ce este important? Desi seleniul e necesar in cantitati mici, este un element esential sanatatii. Seleniul este indispensabil in formarea selenoproteinelor, care ajuta la crearea enzimelor antioxidante. Selenoproteinele protejeaza de leziuni celulare de la arsenic si mercur si regleaza functionarea sistemului imunitar si a glandei tiroide.

Cauzele si simptomele deficientei

Deficienta de seleniu provoaca slabirea musculara, durere si inflamare, poate provoca decolorarea pielii, parului si unghiilor. Deficienta de seleniu poate agrava efectele celei de fier.

Cele mai expuse persoane sunt persoanele cu  tulburari gastro-intestinale si digestive, cele care sufera de boli de inima, hipotiroidism sau imunitate slabita, boala Keshan, Kashin-Beck sau cretinism endemic.

Rezolvarea tuturor acestor probleme sta in gasirea echilibrului. O dieta echilibrata, care sa includa in diferite proportii toate grupele alimentare va poate feri de atat de multe neplaceri.

Surse: aici, aici si aici