In ce alimente se ascunde zaharul?Alimente

Consumul zilnic de zahar rafinat este mult mai mare decat cubul adaugat in cafea sau lingurita pusa in ceai, atunci cand ramaneti fara miere. Desi nu se foloseste direct zaharul, acesta este “ascuns” de catre diverse alimente, unele dintre ele neasteptate.

Daca va faceti un obicei din a citi etichetele produselor pe care le cumparati, apoi faceti un calcul, la sfarsitul zilei, cantitatea de zahar consumata este uriasa. Cum putem preveni excesele de zahar, pe langa renuntarea la dulciuri si inlocuirea lui cu indulcitori sanatosi? Renuntarea la anumite produse.

Sosul pentru paste

Sosul cumparat din comert este gustos. Nu dulce, ci numai bun. Dar cele mai multe sosuri au intre 6 si 12 grame de zahar pe suta de grame. Cam aceeasi cantitate o gasiti si intr-o prajitura cu fulgi de ciocolata.

American Heart Association recomanda sa nu se depaseasca consumul a 100 de calorii de zahar pe zi (aproximativ 6 lingurite, sub 30 de grame) de catre femei si 150 (aproximativ 9 lingurite, cam 45 de grame) de catre barbati. Prea mult zahar, pe langa faptul ca duce la un surplus de greutate, este si nesanatos. Cititi etichetele borcanelor de sos sau, mai bine, pregatiti sosul in casa.

Batoanele de cereale (granola)

Aceste gustari pot fi sanatoase sau foarte nesanatoase, in functie de producator. Cititi cu atentie etichetele si uitati-va de doua ori la ingredientele precum sirop de porumb, zahar, sirop de zahar, zahar brun, sirop de zahar brun, dextroza, fructoza. Fiecare baton (de aproximativ 30 de grame) poate avea pana la 12 grame de zahar. Puteti face acasa varianta sanatoasa sau puteti consuma cerealele si nucile din castron, impreuna cu lapte sau iaurt.

Iaurt

Iaurtul este plin de calciu si proteine sanatoase, insa cel aromat poate avea un adaos de zahar mascat de gustul acrisor de pana la 33 de grame la o portie de 250 de grame de iaurt – la fel de mult zahar ca intr-un cornet cu doua globuri de inghetata. Cumparati iaurt simplu si adaugati acasa fructe proaspete.

Cereale instant

Variantele “rapide” de cereale va economisesc cateva minute, insa pretul platit e prea dulce. Cele cu adaos de fructe au pana la 15 grame de zahar per portie. Puteti cumpara de la un magazin naturist mai multe sortimente de fulgi de cereale, pe cat posibil integrale, (ovaz, germeni de grau, quinoa, amarant, fructe deshidratate si seminte) si sa va creati in fiecare zi alta reteta de cereale. Astfel, ocoliti sanatos adaosul de zahar.

Dressing pentru salata

Pare mai usor sa adaugi peste o salata de legume sau frunze un dressing gata preparat, delicios, din plic. Dar majoritatea au atat de mult zahar, incat salata nu va mai putea fi trecuta la categoria “sanatoasa”. Cele mai multe dressinguri din plic au pana la 7 grame de zahar la portie (cam doua linguri). Nu ia foarte mult sa faceti o vinegreta din ulei vegetal si otet sau lamaie, plus un strop de miere, pentru a reduce din aciditate.

Energizante

Majoritatea bauturilor energizante care promit ca dau aripi sau va trezesc in trei secunde au cantitati impresionante de zahar, pe langa cafeina. Unele au si 10% zahar (25 de grame per doza). Efectul racoritor al apei reci este similar, plus ca va hidratati si alungati astfel oboseala.

Compot de fructe

Daca va doriti sa consumati fructe care nu sunt de sezon, compotul nu este cea mai buna varianta. Cantitatile enorme de zahar utilizat pentru conservare anuleaza orice beneficiu ar putea aduce respectivele fructe organismului. Conservele pot avea pana la 39 de grame de zahar pe cana, adica opt lingurite. Consumati fructe proaspete de sezon sau, daca va e pofta, cumparati varianta proaspata a fructului, din import, de la hipermarket.

Ceai

Daca va preocupa numarul de calorii si zaharul adaugat in bauturile racoritoare si ati trecut pe ceai, s-ar putea sa aveti surprize. Majoritatea ice tea-urilor au cantitati impresionante de zahar. O sticla de 500 ml poate avea si 32 de grame de zahar,  peste sase lingurite. Puteti controla cantitatea de zahar daca preparati acasa bautura si o raciti.

Fructe uscate

Nu toate pungile sau caserolele ce par sa aiba fructe uscate contin doar fructul deshidratat. Multe dintre ele au fructe confiate, adica fructe invelite in mai multe straturi de sirop de zahar, pentru conservare. Chiar si fructele deshidratate au un continut ridicat de zaharuri naturale, fiind mult mai concentrate, dupa eliminarea apei. Variantele proaspete ale fructelor sunt de preferat, de cele mai multe ori.

Ketchup

O lingura de ketchup contine aproape o lingurita de zahar. Daca va ganditi sa renuntati la zahar, micsorarea cantitatii de ketchup poate fi un inceput. Sosul poate fi preparat in casa, iar zaharul inlocuit cu miere sau extract necristalizat de trestie.

Sursa: aici.