Vitamina DNutritie sanatoasa

Vitamina D este diferita fata de alte vitamine esentiale deoarece corpul uman o poate produce, cu ajutorul expunerii la razele solare. Functia principala a vitaminei D este de a regla absorbtia de calciu si fosfor in oase si de a ajuta la comunicarea dintre celule. Expunerea frecventa la soare permite sintetizarea unei cantitati suficiente de vitamina D, fara a fi necesara suplimentarea. Totusi, persoanele cu tenul mai inchis, cele care poarta mereu creme cu factor de protectie sau care petrec putin timp in aer liber au frecvent deficienta de vitamina D.

Cum se obtine vitamina D

Vitamina D este obtinuta prin expunerea la soare, alimentatie si suplimente. Este inerta din punct de vedere biologic si are nevoie de doua reactii de hidroxilare pentru a deveni activa in organism. Forma activa din organism se numeste calcitriol.

Calcitriolul potenteaza absorbtia calciului si fosforului din alimente in intestin si reabsorbtia calciului in rinichi - ceea ce creste nivelul calciului in fluxul sangvin. Este esential pentru mineralizarea normala a oaselor si pentru prevenirea tetaniei hipocalcemice.

In tetania hipocalcemica pacientul are reflexe neurologice hiperactive,  spasme ale mainilor si picioarelor, crampe si spasme ale laringelui, cauzate de scaderea nivelului de calciu. Calcitrolul joaca un rol cheie si in mentinerea mai multor organe.

Formele vitaminei D

Vitamina D1 (lamisterol) - este vitala in dezvoltarea oaselor si a celulelor, are rol de regulator hormonal si mentine sanatatea sistemului nervos si imunitar.

Vitamina D2 (ergocalciferol) - ofera protectie impotriva radiatiilor solare, este sintetizata in piele si, ca si D1, este vitala in dezvoltarea celulara si a oaselor.

Vitamina D3 (colecalciferol) - este folosita ca un antirahitic, impreuna cu D2 se poate obtine din mancare. Previne osteoporoza si cancerul la san.
Vitamina D3 se produce doar atunci cand indicele UV este mai mare de 3 si sunt prezente si raze UVB.

Vitamina D4 (dihidroergocalciferol) -o forma inactiva a vitaminei D, folosita in tratarea tetaniei postoperatoare in forme grave. Impreuna cu restul vitaminelor din grupa D, ajuta in formarea celulara si a oaselor.

Vitamina D5 (etilcalciol) - este folosita ca un agent antitumoral, produsa sintetic si e un analog al vitaminei D3 (unele studii spun ca e mai putin toxica).

Care vitamina D este mai importanta pentru oameni, D2 sau D3?
Ambele vitamine, D2 si D3 sunt folosite in suplimentele nutritionale. Formele farmaceutice includ calcitriolul, doxercalciferolul si calcipotriena. Majoritatea cercetatorilor sunt de parere ca D2 si D3 sunt la fel de eficiente in fluxul sangvin. Totusi, cercetari recente inclina balanta catre D3. Un studiu publicat in The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism  arata ca, la oameni, vitamina D2 este mai putin eficienta decat vitamina D3.

De ce avem nevoie de vitamina D?

Vitamina D este esentiala pentru formare, crestere, repararea oaselor, absorbtia normala de calciu si functiile imune. Exista studii care arata ca nivelul ridicat al vitaminei D din sange este asociat cu un risc scazut de cancer colorectal.

Aceasta vitamina este cruciala pentru asimilarea si metabolismul calciului si fosforului, care au diverse functii in organism, in special in mentinerea sanatatii oaselor. De asemenea, regleaza sistemul imunitar.

Se pare ca vitamina D poate reduce riscul dezvoltarii sclerozei multiple, afectiunea fiind mai rar intalnita pe masura ce te aproprii de tropice (unde indicele UV este mai mare de 3 aproape tot anul), unde vremea este insorita mai mereu.

Mentinerea functiilor cognitive este atribuita si vitaminei D, dupa cum reiese dintr-un studiu efectuat pe 3000 de barbati europeni cu varste cuprinse intre 40 si 79 de ani.

Un studiu desfasurat la Medical College of Georgia releva ca vitamina D joaca un rol important in mentinerea unei greutati potrivite, iar un alt studiu, desfasurat la Harvard, arata ca aceeasi vitamina ajuta la reducerea severitatii si frecventei crizelor de astm.

Vitamina D reduce riscul dezvoltarii artritei reumatoide la femei si protejeaza impotriva efectelor negative ale radiatiilor.

Mai multe studii arata ca persoanele cu un nivel adecvat de vitamina D au un risc mai scazut de a dezvolta cancer, comparativ cu persoanele al caror nivel e scazut. Carenta de vitamina D a fost observata la un procent ridicat de bolnavi.

Cand suplimentam vitamina D

Daca locuiti la tropice, expunerea neprotejata a pielii la soare timp de doua sedinte cate 15 minute, in fiecare saptamana, va asigura necesarul de vitamina D.

Daca organismul nu poate produce suficienta vitamina D din cauza expunerii necorespunzatoare la soare, aceasta trebuie obtinuta din suplimente si alimente. Daca nu stati la soare deloc, trebuie sa asigurati un minim zilnic de 1000 UI (unitati internationale) de colecalciferol. Persoanele cu tenul inchis si batranii sunt mai predispusi la deficienta de vitamina D.

Femeile cu artrita si diabet sunt predispuse la scaderea nivelului vitaminei D, in special iarna. Aceasta categorie trebuie sa tina legatura cu medicul de familie, pentru monitorizarea nivelului de vitamina D.

In Romania, nou-nascutilor li se administreaza inca din prima luna de viata supliment de vitamina D timp de unul sau doi ani, iar medicii recomanda ca in lunile reci, septembrie-aprilie, sa se continue administrarea, pana se incheie perioada de adolescentei.

De cata vitamina D e nevoie?

Recomandarile variaza, insa nu foarte mult. Pentru adultii sub 70 de ani se recomanda 600 UI, iar celor peste 70 de ani, 800 UI.

Copiii au nevoie de un consult, fiecare avand un anumit ritm de dezvoltare, particularitati, programe diferite, scheme de alimentatie diferite.

Vitamina D si nutritia

Stilul de viata al oamenilor s-a schimbat enorm. Revolutia industriala a redus expunerea la soare si a creat milioane de locuri de munca in birouri.

Multi producatori din industria alimentara au adaugat suplimente de vitamina D in produse precum cerealele pentru micul dejun, paine, margarina, lapte si alte lactate.

Nu sunt multe alimentele care contin vitamina D. O portie de somon are cam 447 UI per portie, tonul 154 UI, iar macroul 388 UI. Uleiul din ficat de peste contine 1360 UI dintr-o lingurita (5ml). Ficatul de vita, branza si galbenusul de ou sunt alte surse de vitamina D.

Surse: aici, aici, aici, aici, aici si aici