Trucuri ca sa nu te ingrasi de sarbatoriCum slabesc sanatos?

Frigul, zapada, sarbatorile, lipsa miscarii, prea multe zile libere, un pahar de vin in plus, cozonacul, prajiturile si mancarurile traditionale sunt doar cateva din motivele care fac ca acul cantarului sa indice cifre alarmante, mai ales la inceputul lunii ianuarie. 

Ce e de facut pentru a limita “dezastrul”? Nici nu puteti sa va inchideti in casa si sa refuzati orice vizita, insa nici nu e corect fata de organism ca, din cauza lipsei vointei, sa va ingrasati peste masura. Pentru a va bucura de sarbatori si pentru a nu avea de suferit dupa, incercati sa faceti mici concesii.

Mancati sarmalele, dar la masa de pranz, pana in ora 15. Si preparati-le fara orez, ci doar din carne, morcov, pastarnac, ou, foaie de varza. Se servesc maxim cu muraturi, nu cu paine sau smantana. Daca cedati insistentelor celorlalti membri ai familiei si le faceti traditionale, atunci cand le incalziti, faceti-o intr-un vas separat in care puneti 2-3 cani de apa, astfel incat toata grasimea care iese din ele sa ramana in cratita. Nu uitati de ardeiul iute care are proprietatea de a creste arderile timp de 2-3 ore dupa masa - prin urmare consumati-l fara retinere. Puteti sa beti dupa masa o cana cu ceai verde fierbinte, neindulcit. Contine antioxidanti care impiedica formarea radicalilor liberi si are un usor efect diuretic si laxativ.

Alcoolul in exces, pe langa alte neplaceri, poate aduce 2-3 kg in plus, chiar daca nu mananci nimic. Doua pahare de vin pe zi de cateva ori in aceasta perioada nu sunt periculoase. Insa nu exagerati. Fiecare pahar in plus da de lucru ficatului si riscati ca a doua zi sa inceapa cu dureri de cap. Bauturile alcoolice tari, cunoscute ca si “aperitive” irita mucoasa gastrica si creeaza o pofta de mancare anormala, care permite consumul unor cantitati enorme de alimente. Si le trecem la capitolul "asa nu".

Nu este indicat sa consumati fructe pe langa dulciurile traditionale, ci in loc de acestea. Daca mancati cozonac sau prajituri, renuntati la fructe si compensati la masa urmatoare cu o salata de cruditati. Singura exceptie e ananasul crud, care intensifica arderile si ajuta digestia. Dulciurile se consuma in prima parte a zilei, pana in ora 15-16.
Masa de seara e de preferat sa contina carne slaba de porc (cotlet, muschi sau pulpa), peste, vita, pui si salata de cruditati sau muraturi, niciodata desert.

Cu doua saptamani inainte de Craciun puteti reduce putin din ratia calorica, astfel incat eventualul surplus sa vina pe un deficit de kilograme iar la final,"urmele" sarbatorilor sa nu fie vizibile.

In locul saratelelor, covrigrilor, haioselor sau a altor “gustari” traditionale, lasati pe masa boluri cu nuci si seminte. O mana de nuci crude reprezinta cea mai buna metoda de a amana o masa. Sunt satioase, se gasesc usor, iar daca le lasati peste noapte intr-un vas cu apa se rehidrateaza si au gustul nucilor de septembrie. 

Pe langa alimentatia sanatoasa si echilibrata, mai puteti aplica o serie de trucuri, pentru a va pastra silueta.
Miscarea zilnica - Este singura solutie care functioneaza, daca vrei sa mananci si sa nu te ingrasi. Nu trebuie sa mergeti la sala, va puteti face un program de antrenament chiar acasa.
Temperatura scazuta - Cu cat temperatura din camera este mai scazuta, cu atat organismul trebuie sa consume mai multe resurse pentru a se incalzi si a se mentine la temperatura optima. Iarna, incercati sa nu setati temperatura centralei pe mai mult de 21 de grade, pentru a va asigura ca ardeti cateva calorii fara efort.
Mancare picanta - Are un efect de accelerare a metabolismului, datorita condimentelor. Mancarurile cu ardei iute (care contine capsaicina) pot accelera arderile cu pana la 23 de procente.
Relaxare - Persoanele stresate consuma intr-o zi, in medie, cu 104 calorii mai putin decat cele relaxate. Relaxare si zambete, iar caloriile se topesc fara efort.
Guma de mestecat - Consumata cu 15 minute inainte de masa, guma de mestecat pregateste stomacul pentru a digera mai usor mancarea. Statistic, se mananca cu 10% mai putin la fiecare masa daca se mananca guma inainte. Alegeti o varianta fara zahar.

Mersul la cumparaturi nu trebuie trecut la capitolul miscare, ci la capitolul “pericole”, mai ales daca iesiti din casa fara sa fi mancat inainte. Ispitele frumos ambalate de pe rafturi sunt si mai puternice in aceasta perioada. La fel si reducerile de dupa sarbatori. De aceea e bine sa va faceti lista si sa aveti burta plina, altfel veti fi tentati sa puneti in cos o multime de lucruri inutile sau interzise.

Pentru a iesi cu fruntea sus din iarna si pentru a nu da vina pe sarbatori pentru kilogramele in plus e nevoie si de vointa, si de moderatie, dar mai ales de constiinta. Constiinta este cea care face ca dieta de iarna sa nu difere prea mult fata de cea din celelalte perioade ale anului, chiar daca nu exista aceeasi varietate de fructe si legume. 

Din fericire, toate supermarketurile au raioane de fructe si legume congelate rapid. Pierderile proprietatilor nutritionale sunt infime, in raport cu beneficiile aduse de consumul de legume. 

Bucurati-va de aceasta iarna cu moderatie!