Sucul de fructe vs. bauturile cu gust de fructeNutritie sanatoasa

Copiii iubesc sucul pur de fructe datorita gustului, iar parintii il iubesc si mai mult datorita faptului ca e o sursa sanatoasa de nutrienti. Atunci cand alegeti un suc pentru copii, e important sa stiti ce tip de suc si ce cantitate sa oferiti celor mici. Sunt cateva aspecte pe care ar trebui sa le luati in considerare cand decideti ce suc alegeti si diferentele dintre sucurile de fructe si bauturile cu aroma sau continut variabil de fructe. Sucurile nu sunt la fel. Unele sunt adevarate surse de nutrienti, altele sunt apa colorata cu zahar si arome. Alegeti in cunostinta de cauza. Daca nu le puteti oferi zilnic sucuri proaspete, facute in casa, fiti foarte atenti la ce cumparati.

Eticheta

Cititi intotdeauna etichetele si alegeti doar sucurile pe care scrie “100% suc de fructe”. Feriti-va de cuvintele “bautura”, “punch”, “cocktail”. Acestea sunt junk-bauturi. Multe dintre aceste lichide sunt lipsite de nutrienti, avand un continut infim de fructe sau suc de fructe, de cele mai multe ori avand cantitati uriase de adaos de zahar. Feriti-va de sucurile care contin arome, in special de struguri, mere sau pere.

Ingrediente

Examinati ingredientele sucurilor din comert. Daca vedeti scris “sirop de porumb”, lasati sticla din mana. Acest ingredient schimba gusturile copiilor, facandu-i sa le placa si mai mult dulciurile. In plus, reprezinta un adevarat pericol pentru dantura, fiind prieten cu cariile dentare.

Aspect

In general, cu cat e mai intunecat si mai dens, cu atat e mai bogat in nutrienti. Daca e clar si vedeti prin el, dati banii pe apa. Imaginati-va un pahar de suc de portocale stors de dumneavoastra. Suc 100% natural, cu pulpa. Pe fund sunt sedimente ce va amintesc de originile sucului. Cam asa trebuie sa arate si sucul din comert.

Suc de portocale

Sucul de portocale e alegerea favorita pentru micul dejun si una din cele mai sanatoase bauturi. O sursa excelenta de vitamina C si potasiu, dar si de acid folic si tiamina. Comparativ cu multe alte sucuri, cel de portocale e bogat in proteine, vitamina A, complexul de B-uri, vitamina C (de 10 ori mai multa decat in sucul de mere), calciu, fier, potasiu. Un pahar de suc de portocale este echivalentul unei portii de fructe si legume, din necesarul zilnic de cinci portii.

Pasteurizat sau nu?

Comerciantii sunt obligati sa specifice daca sucul a fost pasteurizat sau nu. Sucurile nepasteurizate sunt periculoase pentru persoanele ce au sistemul imunitar slabit, putand cauza boli cu provenienta bacteriana. Cele mai expuse persoane, pe langa bolnavi, sunt copiii, gravidele si batranii. Noile metode de pasteurizare sub presiune sunt foarte avansate, reducand considerabil numarul bacteriilor. Si nici nu afecteaza gustul sau continutul de vitamine si minerale. Asigurati-va ca sucul este pasteurizat.

Nectarul

Un alt suc benefic este nectarul. De-obicei are mai multe calorii, insa dupa procesare are si un continut mai ridicat de nutrienti decat alte sucuri. Nectarul de caise este foarte sanatos, continand o cantitate mare de beta-caroten, proteine. Alte nectaruri bune provin din fructele ce incep cu litera P: pere, prune, piersici.

Cantitatea

Sucul poate fi o alternativa gustoasa la apa, dar nu e bine sa oferiti prea mult copiilor. Consumul unei cantitati prea mari poate lua locul nutrientilor din mancarea pe care nu vor mai dori sa o manance, fiind satui.

Pana la varsta de un an, cantitatea de suc nu are voie sa depaseasca 90 de mililitri, insa recomandat este sa oferiti una sau doua portii de cate 30 ml de suc, zilnic. O portie poate fi de suc de legume.
Intre 1 si 4 ani, copiii pot bea maxim 180 de ml de suc, zilnic.
Pana la implinirea a 12 ani, un pahar de 240 de ml de suc de fructe sau legume este suficient pentru o zi.

Oferiti-le, in completare, fructe si legume intregi, taiate in forme cat mai amuzante sau inedite, pentru a-i face curiosi sau pentru a le spori apetitul.

Cand se bea sucul?

Oferiti sucul de fructe la micul dejun sau ca si gustare, intre mese. Copiilor obisnuiti sa bea cantitati mari de suc, diluati-li-l cu apa. Astfel, le veti acoperi cantitanea pe care o doresc, fara a o depasi pe cea pe care ati impus-o.
Daca va este cerut suc carbogazos, adaugati apa minerala carbonatata la sucul de fructe. Astfel, veti obtine si bulele “piscatoare” pentru limba.
Nu lasati copiii mici sa consume suc de fructe in pat, din biberon. Poate grabi aparitia cariilor.

Vitamina C

Sucurile care contin sorbitol pot agrava durerile de stomac, in special la cele deja sensibile, iritate sau care au trecut de curand prin infectii. Sucurile recomandate sunt cele de citrice, capsune, zmeura, afine, mure sau struguri albi. Aceste sucuri nu au nevoie de adaos de sorbitol, fiind recomandate de Asociatia Americana de Pediatrie in timpul afectiunilor intestinale.

Sucul de portocala contine cantitati egale de fructoza si glucoza, motiv pentru care nu da dureri de stomac. In plus, nu are nevoie de adaos de sorbitol. Fructele care au cantitati mai mari de fructoza pot provoca diaree si crampe abdominale, excesul fermentand in intestinul gros.

Copiii sunt predispusi la diaree si gaze, din cauza sucului in exces. Intestinele lor nu sunt suficient de mature si permit absorbtia unei cantitati mai mari de zaharuri, care ajung in colon si fermenteaza.

Sucuri 100% naturale, preparate in casa

Oricat de usor vi se pare sa cumparati o cutie sau o sticla de suc, mai bine investiti intr-un starcator cu melc. Spalatul e mai greu, insa gustul sucului obtinut si faptul ca e facut de mainile dumneavoastra, eventual cu implicarea copiilor, face sa incline mai tare balanta.

Cateva fructe foarte importante va pot asigura mare parte din nutrientii necesari zilnic. Simple sau in diverse combinatii, fructele urmatoare nu ar trebui sa lipseasca din alimentatie, iar sucurile sunt delicioase.

Surse: aici si aici