Stii cat zahar consumi?Nutritie sanatoasa

Ritmul alert de viata pe care il impune societatea in care traim face ca mentinerea unui echilibru nutritional sa fie destul de grea. Zaharul este unul dintre nutrientii fara de care nu se poate supravietui. Totusi, consumul unei cantitati prea mari de zahar creste riscul unor probleme mai mult sau mai putin grave de sanatate, printre care obezitatea, cariile dentare si diabetul de tip II.

Pentru a tine sub control glicemia, cea care arata nivelul zaharului din sange,  ajuta sa stim cat de mult zahar se afla in alimentele pe care le consumam frecvent. In continuare veti gasi cateva liste cu alimente si bauturi si continutul de zahar. Va avertizam ca s-ar putea sa aveti surprize neplacute.

Ce este zaharul?

Zaharul este un aliment obtinut din sfecla de zahar sau din trestia de zahar, cu un continut mare de zaharoza (un dizaharid solid, alb, cristalin), care ii confera un gust dulce pronuntat. Este folosit in alimentatie pentru a indulci mancarurile si bauturile, dar si drept conservant. Se digera repede, constituind o sursa rapida de glucoza, un monozaharid care este folosit in celulele biologice pentru producerea de energie. Energia calorica a zaharului este 16,8 kJ (4,1 kcal) pe gram. Zaharul face parte din categoria carbohidrati, iar principalele trei tipuri de zahar sunt zaharoza, lactoza si fructoza.

American Heart Association (AHA) sustine ca adaosul de zahar in alimentatie contribuie cu 0 nutrienti si calorii goale, ce pot duce la cresterea greutatii, chiar obezitate si probleme cardiace.

Este vital pentru oameni sa fie constienti de adaosul de zahar din alimente, mancaruri si bauturi. AHA recomanda limitarea consumului de zahar adaugat in limita a 100 de calorii pentru femei si 150 in cazul barbatilor. De asemenea, nutritionistii recomanda cu fermitate limitarea consumului de zahar la 13 lingurite pe zi.

Cat zahar contin alimentele?

Pentru a va ajuta sa tineti o evidenta a zaharului consumat zilnic, va prezentam cateva liste ce evidentiaza continutul de zahar din cateva produse pe care le intalnim la tot pasul.

Cat zahar contin batoanele de ciocolata?

Baton de ciocolata cu lapte (44g) - 5.75 lingurite de zahar
Baton Snickers (57g) - 7 lingurite de zahar
Baton Milky Way (58g) - 8.5 lingurite de zahar
Bezele (100g) - 14.5 lingurite de zahar
O caramea (10g) - 1.7 lingurite de zahar
Baton Butterfinger (60g) - 6.9 lingurite de zahar
Baton Dove chocolate (37g) - 5 lingurite de zahar
Baton Twix - 2.75 lingurite de zahar
Pachet de M&Ms (45 grams) - 5.75 lingurite de zahar

Cat zahar contin bauturile fara alcool?

Coca cola - o doza - 7 lingurite de zahar
Red Bul - o doza - 7.5 lingurite de zahar
Lemonade (un pahar) - 5.5 lingurite de zahar
Orange squash (un pahar) - 2.5 lingurite de zahar
Hot chocolate (un pahar) - 4.5 lingurite de zahar
Fruit smoothie (un pahar) - 3.5 lingurite de zahar

Un studiu publicat in revista Circulation, jurnalul AHA, releva ca exista o stransa legatura intre consumul a mai mult de o portie de bauturi farra alcool si dezvoltarea afectiunilor cardiace si a diabetului.

Cat zahar contin cerealele pentru micul dejun? (per 100 de grame)

Cheerios - 1.1 lingurite de zahar
Corn Flakes - 2.4 lingurite de zahar
Cocoa Krispies - 9.6 lingurite de zahar
Froot Loops - 10.6 lingurite de zahar
Raisin Bran - 7.8 lingurite de zahar
Frosted Flakes - 8.9 lingurite de zahar
Honey Smacks - 14 lingurite de zahar
Rice Krispies - 2.5 lingurite de zahar
Special K - 3 lingurite de zahar
Wheaties - 3.8 lingurite de zahar
Trix - 8 lingurite de zahar
Lucky Charms - 9 lingurite de zahar
Rice Chex - 2 lingurite de zahar
Wheat Chex - 2.6 lingurite de zahar
Corn Chex - 2.8 lingurite de zahar
Honey Nut Cheerios - 8.25 lingurite de zahar
Reese's Puffs - 8.9 lingurite de zahar
Golden Grahams - 8.8 lingurite de zahar
Cocoa Puffs - 9.3 lingurite de zahar
Cookie Crisp - 8.7 lingurite de zahar
Shredded Wheat - 0.1 lingurite de zahar
Cocoa Pebbles - 8.6 lingurite de zahar
Banana Nut Crunch - 4.7 lingurite de zahar

Retetele cerealelor pentru copii au suferit modificari, in ultimii ani. Procentul de fibre si valorile nutritive au fost imbunatatite, comparativ cu cerealele pentru adulti. Acestea din urma au cu peste 50% mai mult zahar, jumatate din procentul de fibre si de doua ori mai multa sare.

Cat zahar contin prajiturile si deserturile?

Tort de morcovi (o felie medie) - 3 lingurite de zahar
Chocolate mousse (o portie medie) - 3 lingurite de zahar
O gogoasa (medie, cu gem) - 3.5 lingurite de zahar
Placinta cu fructe (o portie medie) - 3.5 lingurite de zahar
Tort cu fructe (o felie medie) - 5 lingurite de zahar
Briosa (o briosa cu fulgi de ciocolata) - 4.75 lingurite de zahar
Inghetata (un glob) - 3 lingurite de zahar
Budinca (o portie) - 3.75 lingurite de zahar
Sponge cake (o felie medie) - 5.5 lingurite de zahar
Swiss roll (un roll) - 2.5 lingurite de zahar

Cat zahar contin fructele?

Fructele contin fructoza, un zahar natural. Desi nu au adaos, continutul in zaharuri variaza destul de mult de la un fruct la altul.

Mango - 3.2 lingurite de zahar
Banane - 3 lingurite de zahar
Mere - 2.6 lingurite de zahar
Ananas - 2.5 lingurite de zahar
Struguri- 4 lingurite de zahar
Lamaie- 0.6 lingurite de zahar
Kiwi - 2.3 lingurite de zahar
Caise - 2.3 lingurite de zahar
Capsune - 1.3 lingurite de zahar
Zmeura - o lingurita de zahar
Afine - 1.7 lingurite de zahar
Merisoare (afine rosii) - o lingurita de zahar
Rosii- 0.7 lingurite de zahar

De ce trebuie monitorizata cantitatea de zahar consumata?
American Heart Association a cerut populatiei sa reduca cantitatea de zahar pentru a preveni o serie de afectiuni ce sunt strans legate de acesta.
Obezitatea, tensiunea arteriala, afectiunile cardiace, diabetul zaharat sunt cel mai des intalnite, dar lista poate continua.

Cea mai mare cantitate de zahar, peste 35%, provine din bauturile carbogazoase si non-alcoolice, energizante, bauturi pentru sportivi. Produsele de patiserie sunt urmatoarele pe lista furnizorilor de zaharuri, cu  13%, iar sucurile de fructe primesc medalia de bronz, cu 10.5%. Lactatele si deserturile pe baza de lactate au 6.5%, dulciurile 6.1%, cerealele instant 3.8%, zaharul si mierea doar 3.5%.

Femeile si barbatii cu varste cuprinse intre 20 si 39 de ani sunt cei mai predispusi la consumul de produse cu adaos de zaharuri, urmatoarea categorie de consumatori fiind adolescentii.

Surse: aici, aici, aici, aici, aici si aici