Silueta vs. SanatateNutritie sanatoasa

De multe ori, dorinta de a slabi vine din presiunea pusa de societate. Iar aceasta este mai mare in cazul femeilor, fie ele si normoponderale. 

O persoana este grasa daca are indicele masei corporale (IMC) mai mare de 24. Sub aceasta valoare, greutatea este normala.

Da toata lumea isi doreste sa se simta bine in pielea sa, insa nu suntem o natiune de fotomodele, cu inaltimea si greutatea ideala, cu forme si talie de viespe.

Si din dorinta de a fi pe placul altora, multi ajung sa puna pe plan secundar sanatatea si sa se infometeze sau sa urmeze diete drastice, foarte restrictive, care sa excluda anumite grupe alimentate, care sa priveze orhanismul de multi nutrienti.

Atkins? South Beach? The Zone? Dukan? Cei, dar mai ales cele care isi doresc sa slabeasca le-au incercat. Dietele "la moda" se schimba frecvent, precum si recomandarile nutritionistilor avizi de publicitate. Ce e cert? Studiu dupa studiu, sute de studii arata ca alimentele sanatoase combinate corect si mancate la anumite ore au un impact pozitiv asupra sanatatii si siluetei, in timp ce dietele restrictive neurmarite atent de un nutritionist au efecte negative pe termen lung.

Important de stiut:

O dieta sanatoasa ofera organismului toti nutrientii de care are nevoie pentru acoperirea metabolismului bazal, pentru a mentine sanatatea, pentru a ajuta sistemul imunitar sa lupte cu bolile. Persoanele care consuma frecvent fructe si legume proaspete, cereale integrale, leguminoase, carnuri slabe si peste au un risc mai mic de boli cronice sau afectiuni legate si de dieta. Din nefericire, in multe familii mancarea este departe de aceste alegeri sanatoase, continand multe grasimi saturate, uleiuri hidrogenate, carbohidrati rafinati, multe alimente procesate. Aceasta “dieta” nesanatoasa, combinata cu sedentarism, portii supradimensionate si un nivel ridicat de stres este vinovata pentru cresterea ratei obezitatii si a munarului de bolnavi cu afectiuni asociate obezitatii. 

Afectiunile asociate obezitatii includ diabetul de tip 2, hipertensiunea arteriala, afectiuni cardiace, atac de cord, osteoartrita, apnee in somn, probleme respiratorii, dar si anumite tipuri de cancer.

Daca trebuie sa rezumam,  ceea ce mancam este esential pentru sanatate. Alimentatia functioneaza ca un medicament ce mentine starea de sanatate, dar si previne si trateaza anumite afectiuni.

Prea multa sau prea putina mancare

Numarul obezilor creste cu o viteza ametitoare, previziunile Organizatiei Mondiale a Sanatatii aratand ca in 35 de ani, daca nu luam atitudine, vom ajunge un popor bolnav. 

Deja afectiuni precum anorexia, bulimia, mancatul emotional (care este supraalimentare) sunt in crestere. In SUA, peste 20 de milioane de femei si peste 10 milioane de barbati au suferit de una dintre aceste afectiuni, la un momentdat. Aceste afectiuni sunt extrem de periculoase, uneori pot trece neobservate de cei din jur, se cronicizeaza si ajung sa puna in pericol chiar viata.

Fetitele incep sa fie interesate de felul in care arata intre 11 si 13 ani, atunci cand se pot instala usor si obiceiurile alimentare nesanatoase, cand pre-adolescentele sunt usor de influentat de media, revistele glossy, anturaj.

Hrana, nu mancare

Cresterea numarului de afectiuni legate de obiceiurile alimentare si a incidentei lor (anorexie, bulimie, obezitate, anemii) arata ca oamenii nu mananca doar pentru a “functiona”. Mancatul se rasfrange in toate planurile – fizic, social, emotional, mental si spiritual. Cand nu mai exista un echilibru intre aceste planuri, obiceiurile alimentare au de suferit.

Nutritia implica si relatia cu familia, prietenii, comunitatea, mediul inconjurator, lumea. Trebuie sa facem alegeri, putem face alegeri, insa trebuie sa le facem cum trebuie, pentru noi. Trebuie sa punem pe primul loc sanatatea, nu felul in care aratam. Evident, daca incepem sa mancam sanatos, corpul va ajunge sa arate normal, in timp.

 

Surse: aici, aici si aici.