Scaunul de la birou, o capcana... comodaMod de viata

Pare exagerat si morbid titlul, dar nu e chiar asa. Si nu e doar concluzia vreunui studiu de duzina, facut doar ca sa se cheltuie niste bani. E tristul adevar, o capcana a sedentarismului si un risc in plus pentru sedentari.

Un studiu care a inclus peste 80.000 de persoane arata ca stam prea mult pe scaunul de birou si mai arata ca cei care stau prea mult pe scaunul de la birou fara sa se miste sunt supusi unui risc mult mai mare de a dezvolta diabet. In plus, concluziile arata ca sedentarismul este asociat cu un risc crescut de afectiuni cardiace si moarte timpurie. Aceste rezultate ale studiului sunt valabile si pentru persoanele care fac miscare in timpul liber, dar la locul de munca stau ore in sir, nemiscate, in fata computerului.

“Cand stam asezati pentru periode lungi de timp, au loc modificari ale enzimelor din muschi, care duc la cresterea nivelului glicemiei”, sustine Emma Wilmot, conducatorul studiului. “Efectele sederii prelungite asupra glicemiei se instaleaza rapid, ceea ce face ca practicarea cu regularitate a unui sport sa nu ajute foarte mult”, completeaza aceasta.

Expertii nu au reusit sa stabileasca cu exactitate cat ar trebui sa fim in miscare dar, daca petrecem mai mult de 60% din timpul cat suntem treji pe scaun (adica aproximativ 9 ore si jumatate), e clar ca trebuie facute cateva modificari in program si, mai ales, in rutina.

Schimbarile nu trebuie sa fie bruste, astfel incat sa va dea toata viata “peste cap”. Dar trebuie facute, pentru sanatate si longevitate. Nu e o solutie sa schimbati locul de munca, ci sa va adaptati si sa faceti mici artificii.

Acasa

Acasa, in timp ce va uitati la televizor, va puteti ridica in timpul reclamelor, pentru a merge sa beti apa. Daca cititi, ridicati-va pentru un minut la fiecare 2-3 pagini sau dupa fiecare subcapitol ori capitol.

La birou

La birou s-ar putea sa fie putin mai greu sa va miscati in voie, mai ales daca aveti colegi. Solutii se pot gasi, daca va doriti sa va prelungiti viata si sa evadati din capcana propriului scaun de birou.

Alarma – Puteti fixa alarma de la telefon sa sune sau sa vibreze la fiecare 30 de minute. Astfel, veti sti ca e timpul sa va miscati. Va puteti duce pana la baie, puteti merge pana la fereastra, important e sa puneti sangele in miscare.

Fata in fata – In loc sa trimiteti un mail, un mesaj sau sa sunati un coleg aflat in biroul alaturat sau pe acelasi etaj, puteti sa va deplasati pana la el si sa ii transmiteti personal ce aveti de spus. Pe langa faptul ca va miscati, aveti ocazia sa interactionati intr-un mod mai placut cu sefii, subalternii sau colegii de serviciu. In plus, ca un bonus, puteti sa va aratati si tinuta, care altfel ar sta ascunsa dupa un birou si un monitor.

Un pahar mai mic – Daca va concentrati pe mai multa miscare, nu trebuie sa renuntati la alte reguli pentru o viata sanatoasa. Iar hidratarea este una dintre ele. In loc sa umpleti cu apa o sticla mare si sa o tineti sub birou, utilizati aparatul de pe hol, pe cel de langa lift sau depozitati apa plata in celelalt colt al biroului sau intr-o debara. Folositi un pahar mai mic, care sa aiba nevoie de mai multe reumpleri.

Alternative – Daca aveti un serviciu care nu presupune musafiri in birou sau care va da o oarecare libertate de a alege cum sa lucrati, puteti opta pentru un raft suplimentar, care sa functioneze ca un “standing desk” (birou la care se sta in picioare) sau pentru o minge de fitness in loc sau in completarea scaunului clasic.

Surse: aici si aici.