Razboiul sucurilorNutritie sanatoasa

Vedem mereu la TV anuntul care ne spune sa bem minimum doi litri de lichide pe zi. Stim ca fructele sunt recomandate pentru un stil de viata sanatos si apare tentatia de a inlocui macar o parte din cei doi litri cu suc de fructe.

Cui nu-i place un pahar mare de suc rece de fructe? Culoarea e divina, gustul dulce si te face sa te simti revigorat. Unii dieteticieni, insa, nu sunt chiar atat de incantati. Avantajul? Sucurile de fructe sunt pline de vitamine. Dezavantajul? Sunt la fel de dulci ca bomboanele.

Suc de legume

Daca va saturati de baut "apa chioara", sucul proaspat de legume este un mod convenabil de a spori aportul hidric si principalii nutrienti in dieta. Licopenul continut de sucul de rosii scade riscul cancerului de prostata. Sucul de sfecla rosie scade tensiunea arteriala. Sucul de legume cu pulpa vine la pachet cu o cantitate consistenta de fibre, care ajuta la controlul senzatiei de foame. Singurul dezavantaj este nivelul ridicat de sodiu, insa compenseaza cu numarul mic de calorii si cantitatea redusa de zahar.

Cocktailurile de fructe - o alegere gresita

Cand auziti termenii "cocktail de fructe", "bautura cu aroma de fructe" sau "bautura cu suc" trebuie sa va autosesizati. Multe dintre aceste produse contin doar o cantitate mica de suc de fructe adevarat. Principalele ingrediente sunt apa si anumite zaharuri, cum ar fi fructoza din sirop de porumb. Din punct de vedere nutritional, aceste bauturi sunt bogate in zaharuri si calorii, dar sarace in nutrienti.

Studiile efectuate pe aceste cocktailuri si bauturi din comert au scos la iveala pericolul pe care il reprezinta pentru copii, fiind un real risc pentru acestia. Obezitatea si problemele de sanatate conexe sunt doar un exemplu. Cea mai sigura metoda de hidratare ramane apa plata.

Dilema "100% suc de fructe"

Pe multe ambalaje este specificat ca sucul respectiv este 100% natural. Putem dezbate la infinit problema. Dar daca va uitati cu atentie la tabelul cu valorile nutritionale, veti descoperi ca un pahar din respectiva bautura are la fel de mult zahar, natural, ca si un baton de ciocolata. De aceea, nutritionistii recomanda limitarea consumului la un pahar pe zi.

Sucul de rodie

Daca tot ati stabilit ca va limitati la un pahar de suc de fructe pe zi, macar sa fie un suc bun. Rodia este un fruct minunat, echilibrat din punct de vedere nutritional. Sucul de rodie este net superior, din acest punct de vedere, tuturor celorlalte fructe (nu ne referim si la superalimente). Desi are un continut in calorii si zaharuri care nu e de neglijat, abunda in antioxidanti . Acestia protejeaza functiile creierului si lupta impotriva cancerului. Un pahar de 240 ml de suc de rodie consumat zilnic va ofera energiesi buna-dispozitie si, conform unui studiu recent, reduce recurenta cancerului de prostata.

Sucul de merisoare

Sucul de merisoare abunda de vitamina C, care e vitala pentru sistemul imunitar. Acesta este recomandat cu precadere persoanelor care sufera de infectii urinare, dar si pentru prevenirea lor.

Sucul de afine

Substantele din afine sunt recunoscute pentru beneficiile pe care le aduc creierului. Sucul de afine a fost folosit, in anii '70, in tratamentul problemelor legate de memorie, iar efectele au fost pozitive. Participantii la studiu care au baut zilnic, timp de 12 saptamani, cate doua cani si jumatate de suc de afine au avut imbunatatiri remarcabile la testele de memorie si invatare, comparativ cu cei care nu au consumat acest suc.

Sucul de acai

Acai este un fruct intalnit in America de Sud, iar in prezent se afla pe lista extinsa de superalimente. Este foarte bogat in antioxidanti, mai bogat chiar decat merisoarele, afinele, murele sau capsunele. Cercetarile asupra acestui fruct minunat au inceput relativ recent, insa primele studii sunt promitatoare. Este destul de greu sa consumati suc proaspat, in Europa ajungand destul de greu fructele, si la preturi nu tocmai prietenoase, insa exista si variante de suc pasteurizat, in magazinele naturiste.

Sucul de cirese

Din mai si pana in august, ciresele sunt prezente in aproape toate pietele si aprozarele. Fructele zemoase si parfumate sunt bogate in antioxidanti si au si proprietati antiinflamatorii. O jumatate de pahar de suc de cirese baut inainte si o jumatate dupa activitatea de la sala de fitness sau aerobic reduce febra musculara.

Sucul de struguri rosii

Vinul rosu, consumat in cantitati moderate, regleaza tensiunea arteriala si este un bun prieten al inimii. Acest lucru e valabil si pentru sucul din struguri rosii. Mustul contine doi antioxidanti foarte importanti, resveratrol si flavonoide. Esential este ca intreg fructul sa participe la procesul de obtinere al sucului, adica chiorchinele, semintele si pielita nu trebuie indepartate. Atunci cand mancati boabele de struguri, pierdeti toti nutrientii aflati in seminte.

Sucul de prune

Sucul de prune este folosit in alimentatie pentru a scapa de constipatie. Explicatia e simpla: nivelul ridicat de fibre si laxativul natural continut de prune, sorbitolul, fac din acest fruct un ajutor de nepretuit pentru cei cu probleme. Beneficiile sucului de prune nu se opresc aici. Prunele mai contin o cantitate mare de potasiu si fier. Totusi, sucul de prune trebuie consumat cu moderatie, pentru a nu trece in cealalta extrema.

Sucul de portocale

Portocalele sunt cele mai la indemana fructe din care se face suc, mai ales iarna. Popular si consumat mai ales la micul dejun, sucul de portocale este o sursa facila de vitamina C, importanta pentru sistemul imunitar. Sucul neindulcit are mai putine calorii decat cel obtinut din struguri sau fructe de padure, dar e si sarac in antioxidanti. Daca il cumparati, sucul de portocale poate fi imbunatatit cu adaos de calciu sau vitamina D.

Copiii si sucurile

Majoritatea copiilor iubesc sucurile, dar Academia Americana de Pediatrie a stabilit ca acestea trebuie consumate rational. Copiii sub 6 ani nu trebuie sa depaseasca 180 de mililitri de suc proaspat de fructe, iar cei cu varsta cuprinsa intre 7 si 18 ani trebuie sa consume maxim 360 ml suc de fructe. Copiilor sub un an le trebuie limitat consumul la 30 de mililitri.

Daca sunteti tentati sa va desfatati cu mai mult de un pahar de suc de fructe pe zi, diluati-l cu apa. Prin amestecarea cu proportii variabile de apa plata si apa carbogazoasa, puteti obtine o bautura cu un gust placut si nu foarte intens, usor acidulata, dar nederanjanta pentru stomac.

Alternativa preferata de dieteticieni este consumul de fructe intregi, pentru a nu pierde din fibrele si nutrientii aflate in coaja. Spre deosebire de sucuri, fructele intregi tin si de foame.

Surse aici, aici si aici.