Mituri si adevaruri despre cafeinaAlimente

Despre cafeina se spun multe si se cunosc prea putine. Adevar sau mit? E greu de spus, pentru necunoscatori. Unele mituri sunt atat de impamentenite, incat ai putea baga mana-n foc ca sunt adevarate.

Care sunt cele mai intalnite mituri despre cafeina?

1. Cafeina produce dependenta.
2. Cafeina cauzeaza insomnie.
3. Cafeina creste riscul de osteoporoza, afectiuni cardiaca si cancer.
4. Cafeina este daunatoare pentru femeile care incearca sa ramana gravide.
5. Cafeina are efect deshidratant.
6. Cafeina se consuma de la varste tot mai fragede.
7. Cafeina te trezeste din mahmureala.

Cafeaua este cea mai cunoscuta bautura care contine cafeina. Insa, pe langa cafea, si ceaiul negru sau verde contine o cantitate destul de mare, alaturi de nucile de cola sau boabele de cafea. Insa cantitatea de cafeina dintr-o bautura poate diferi in functie de modul de preparare si metodele de prelucrare. Si in functie de portie, evident.

Cantitatea de cafeina poate varia intre 160 miligrame - intr-o bautura energizanta si 4 miligrame - intr-o bautura la care s-a adaugat sirop cu aroma de ciocolata.

Nici cafeaua decafeinizata nu este total lipsita de cafeina. Iar cantitati mici se gasesc in medicamente sau suplimente alimentare "de slabit". Si cantitatile variaza intre 16 si 200 miligrame.

Dar sa luam pe rand miturile.

1. Cafeina produce dependenta.

Acest mit are un sambure de adevar, depinzand ce semnificatie are termenul "dependenta". Cafeina este un stimulent al sistemului nervos central (SNC), iar o doza regulata de cafeina poate cauza o usoara dependenta. Dar cafeina nu pune in pericol sanatatea fizica sau emotionala, nu va afecteaza economic sau social asa cum fac drogurile sau alcoolul.

Dar daca eliminati cafeaua din rutina zilnica dintr-o data, e posibil sa va treziti cu simptome precum dureri de cap, oboseala, anxietate, iritabilitate, depresie, probleme de concentrare. Fara indoiala, renuntarea la cafea atrage dupa sine cateva zile proaste. Dar nu cauzeaza sevraj precum drogurile sau alcoolul. Din acest motiv, expertii nu considera cafeina o substanta care creeaza dependenta.

2. Cafeina cauzeaza insomnie.

Organismul absoarbe cu rapiditate cafeina. Dar o si elimina la fel de repede. Procesata de ficat, are un ciclu de viata destul de scurt. In medie, e nevoie de 5-7 ore pentru a fi pe jumatate eliminata din organism. Dupa 8-10 ore d-a dus in proportie de 75%. Pentru majoritatea oamenilor, una sau doua cafele servite in prima parte a zilei nu prea au cum sa influenteze somnul de noapte.

Daca se consuma cafeina seara, aceasta poate interfera cu somnul. Insa depinde mult de metabolism si de gradul de oboseala, dar si de autosugestie. Iar daca sunteti rezistenti la efectele energizante, s-ar putea ca stomacul sa fie cel care protesteaza, manifestandu-se prin arsuri.

3. Cafeina creste riscul de osteoporoza, afectiuni cardiaca si cancer.

Cantitati moderate de cafeina consumate zilnic - aproximativ 300 miligrame (trei cafele normale) nu par sa faca rau adultilor sanatosi. Dar exista si persoane vulnerabile. Persoanele in varsta, care au tensiunea arteriala crescuta.

Osteoporoza si cafeina - Studiile arata ca o cantitate de peste 700 mg de cafeina consumata zilnic poate creste pierderea de calciu si magneziu prin urina. Dar studiile nu arata ca ar influenta diminuarea directa a densitatii osoase, mai ales daca exista in alimentatie surse bogate in calciu. Iar pierderea de calciu poate fi compensata prin adaugarea de lapte in cafea.

Afectiunile cardiace si cafeina - din cand in cand, o crestere a pulsului sau a tensiunii arteriale sunt efecte ale consumului de cafeina. Dar studiile nu leaga consumul acestei substante de cresterea colesterolului, aritmii sau cresterea riscului dezvoltarii afectiunilor cardiace. Daca deja sunteti diagnosticat cu tensiune sau probleme cu inima, discutati cu medicul despre cata cafea, ceai sau ciocolata aveti voie sa consumati.

Cancerul si cafeina - concluziile a 13 studii desfasurate pe 20.000 de persoane a scos la iveala ca nu exista nicio legatura intre consumul de cafeina si cancer. Mai mult, cafeina are un rol de protectie impotriva a cateva tipuri de cancer.

4. Cafeina este daunatoare pentru femeile care incearca sa ramana gravide.

Studiile arata ca nu exista nicio legatura intre un consum moderat de cafea si infertilitate, avort spontan, malformatii congenitale, nastere prematura sau natalitate scazuta. Totusi, medicii recomanda limitarea consumului de cafea la sub 200 de miligrame (doua cafele).

5. Cafeina are efect deshidratant.

Consumul de cafeina poate accentua senzatia de urinare. Oricum, lichidele consumate in bauturile cu sau fara cafeina tot trebuie eliminate din organism. Cafeina actioneaza ca un diuretic usor, iar consumul moderat nu cauzeaza deshidratare.

6. Cafeina se consuma de la varste tot mai fragede.

Un studiu desfasurat la nivelul anului 2004 arata ca si copiii cu varsta cuprinse intre 6 si 9 ani consuma cafeina, in limita a 22 de miligrame zilnic. In siropuri, lapte cu ciocolata, dulciuri. De atunci, alimentele cu un continut ridicat de cafeina au devenit tot mai populare. Si au si un continut ridicat de zahar.

7. Cafeina te trezeste din mahmureala.

Studiile arata ca doar cand se gandesc la cafea, mahmurii incep sa-si mai revina. Insa ficatul trebuie sa isi faca treaba, sa metabolizeze alcoolul. Iar daca acesta primeste si cafea, isi ingreuneaza sarcina. Cea mai buna metoda de a va reveni este consumarea unei cantitati mari de apa, care sa dilueze cantitatea de alcool ingerata.

 

Surse: WebMD