Copiii culcati devreme sunt mai sanatosiSarcina si ingrijirea copilului

Ora de culcare a copiilor este un subiect delicat. Unii parinti incearca sa profite de putinul timp pe care il au la dispozitie dupa serviciu pentru a face cate ceva prin casa: spalat haine, facut mancare, curatenie.Si abia apoi isi fac timp pentru a se juca sau pentru a-l petrece cu cei mici. Unii incearca sa profite de fiecare minut pe care il pot petrece in compania copiilor si lasa pe locul secund treburile, in ideea ca acestea se pot face si dupa ce micutii adorm.

Si aici intervine intrebarea: la ce ora trebuie culcati copiii? “Cand li se face somn” nu este un raspuns, nici macar o varianta. Raspunsul corect este “atunci cand e ora de culcare, cea stabilita de parinte”.

Iar aceasta ora trebuie sa fie cat mai devreme.

La Murdoch Children's Research Institute din Melbourne, Australia s-a desfasurat un studiu al carei principala concluzie e ca “ copiii culcati devreme sunt mai sanatosi, iar parintii lor sunt mai putin nervosi”. Jon Quach, principalul autor al articolului stiintific glumeste: “Mamici si tatici, cu cat ii culcati mai devreme pe copii, cu atat sunteti mai sanatosi si din punct de vedere mintal”.

In urma studiului s-a stabilit ca ora ideala pentru culcare este 8.30 pm. Aceasta este cea mai potrivita mai ales pentru copiii de varsta scolara, al caror nivel de melatonina (hormon care ajuta creierul sa se relaxeze si sa adoarma) ajunge la cote maxime in jur de ora 8pm.

“Somnul este o componenta importanta a sanatatii mintii, dar si a dispozitiei. In cazul copiilor, somnul este strans legat si de problemele comportamentale, dar si de autocontrol”, precizeaza medicul Wendy Sue Swanson, pediatru la cel mai mare spital de pediatrie din Seattle. “Iar in cazul mamei, al parintilor, atunci cand copiii se culca devreme exista timp pentru a face lucrurile pe indelete, dar si senzatia de control asupra lucrurilor, ceea ce confera incredere”, completeaza medicul.

Studiul a inceput in anul 2004, cu intervievarea a mii de familii cu copii de 2-3 ani. Aproape fiecare familie raspuns unui nou chestionar la fiecare doi ani, atunci cand copiii aveau 4-5 ani, apoi 6-7, apoi 8-9 ani.

Dupa ce au fost centralizate informatiile despre somn, stil de viata, comportament, stare de sanatate, s-a ajuns la concluzia ca in familiile in care copiii erau culcati mai devreme exista “o stare de sanatate generala mai buna, asociata cu o calitatea a vietii mai ridicata”, in timp ce in randul mamelor de copii culcati devreme s-a inregistrat “o stare a sanatatii mintale mai buna”.

In ceea ce priveste durata somnului, U.S. National Sleep Foundation recomanda 10-13 ore de somn pentru prescolari (3-6 ani) si 9-11 ore de somn pentru scolari.

Copiilor le place rutina si se obisnuiesc rapid cu regulile in ceea ce priveste programul. Insa din acest “program” dinaintea somnului trebuie excluse gadgeturile, precum telefonul mobil sau tableta, dar si televizorul. Lumina albastra de la acestea afecteaza capacitatea copilului de a-si reduce singur activitatea, ca in cazul in care li se spune o poveste sau li se canta, ori doar cand se pun in pat si adorm singuri, fara niciun ajutor.

Pentru ca un copil sa adoarma fara probleme trebuie respectate cateva etape, dar si temperatura ideala pentru somn:

- trebuie sa isi consume energia peste zi, prin activitati care sa implice si miscare;
- televizor, tableta, monitor sau telefon pana maxim la ora 7pm, si pentru scurt timp;
- macar o ora intre cina si momentul in care incep pregatirile pentru culcare;
- crearea unui mic “ritual” inainte de culcare, de preferat cu toti membrii familiei – o poveste, un moment de imbratisare, o rugaciune. 

 

Surse: aici, aici, aici si aici.