Ce trebuie sa stii despre iaurt?Alimente

Iaurtul, numit si lapte prins, lapte acru sau chisleag, este un produs lactat rezultat din fermentarea laptelui. Pentru a produce iaurt se poate folosi orice fel de lapte, dar in ziua de azi, laptele de vaca este cel mai des folosit, in detrimentul celui de capra, bivolita sau oaie. Iaurtul are o textura ca un gel si un gust putin acrisor din cauza fermentarii zaharului din lapte (lactoza) in acid lactic.

Indiferent daca il consumati simplu sau combinat cu fructe ori cereale, daca il folositi ca ingredient pentru un alt preparat sau va bucurati de calitatile iaurtului pentru masti de fata sau par, merita sa acordati acestui aliment atentia care i se cuvine.

Daca va intrebati care sunt beneficiile pentru sanatate ale iaurtului, lista este foarte lunga.

In primul rand, organismul are nevoie de o cantitate considerabila de bacterii ''bune'' la nivelul tractului digestiv, iar multe dintre iaurturile pe care le gasim astazi pe piata sunt realizate folosind bacterii bune, active. Unul din cuvintele pe care le veti auzi des in asociere cu iaurt este ''probiotic''. Probioticele
("pentru viata", gr.)  se refera la organisme care pot aduce beneficii sanatatii, atunci cand sunt consumate in cantitati adecvate.

Reglarea microflorei intestinale, a digestiei, actiunea directa asupra functiilor organismului sunt doar cateva dintre beneficiile asociate probioticelor.  Important de retinut, iaurturile care contin probiotice au mentiunea "culturi vii" pe eticheta.

Si sa nu uitam ca iaurtul se face din lapte. Asadar, consumatorii de iaurt vor primi, de asemenea, o doza de proteine animale ( de aproximativ 9 grame per portia de 250 de grame), plus o serie de alte elemente nutritive gasite in produsele lactate, cum ar fi calciul, vitamina B2, B12, potasiu si magneziu.

Daca va faceti un obicei din consumul zilnic al iaurtului, puteti preveni o serie de afectiuni grave.

Previne osteoporoza

O nutritie adecvata poate preveni osteoporoza si joaca un rol esential in tratamentul ei. Micronutrientii cu cea mai mare importanta sunt calciul si vitamina D.

S-au dovedit efectele benefice ale calciului asupra masei osoase la persoane de toate varstele, insa combinatia de calciu si vitamina D ( cu conditia ca doza de vitamina D sa fie suficient de mare), ajuta enorm structura osoasa, in special la persoanele de varsta a treia. In prezent, 400 UI (unitati internationale) pe zi este considerat un aport adecvat de vitamina D pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 51 si 70 de ani, afirma cercetatorii. Multe produse lactate, inclusiv unele iaurturi, sunt realizate cu adaos de vitamina D. Puteti afla ce branduri au adaugat vitamina D prin citirea etichetelor, in magazin.

Iaurt poate reduce riscul de hipertensiune arteriala

Un studiu recent, la care au participat timp de doi ani 5.000 de absolventi ai unei universitati americane, a gasit o legatura reala intre tensiunea arteriala si consumul de lactate. S-a observat reducerea cu aproximativ 50% a riscului dezvoltarii hipertensiunii arteriale la persoanele care au consumat doua-trei portii de iaurt degresat zilnic, comparativ cu persoanele care nu au consumat deloc lactate.

Culturile vii ajuta aparatul digestiv

Iaurturile cu culturi active pot ajuta in tulburarile gastro-intestinale, inclusiv intoleranta la lactoza, constipatie, diaree, cancer de colon, boli inflamatorii intestinale, infectia cu H. pylori. Aceasta este concluzia unei echipe de cercetatori de la Tufts University, in urma unui studiu recent incheiat.

Se pare ca beneficiile directe apar in urma modificarii microflorei intestinale, a scurtarii timpului in care mancarea ajunge in stomac, dar si prin cresterea sistemului imunitar. De asemenea, un studiu efectuat in Taiwan a analizat efectele iaurtului care contine Lactobacillus si Bifidobacterium pe 138 de persoane cu infectii persistente H. pylori. Cercetatorii au descoperit ca iaurtul imbunatatise eficacitatea terapiei cu patru variante diferite de medicatie. .

H. pylori este o bacterie care pot provoca infectii in stomac si in partea superioara a intestinului subtire. Aceasta poate duce la ulcere si creste riscul de a dezvolta cancer de stomac.

Iaurtul cu culturi vii scade riscul infectiilor vaginale

Candida sau "drojdia" infectiilor vaginale este o problema comuna pentru femei, in special pentru cele care sufera de diabet zaharat. 170 grame de iaurt congelat indulcit cu aspartam pe zi (cu culturi active) scade semnificativ pH-ul, ducandu-l catre normal, adica 4.0.

Iaurtul este satios

Un studiu de la Universitatea Washington din Seattle a monitorizat senzatia de foame, plenitudinea si numarul de calorii consumate la urmatoarea masa de catre 16 barbati si 16  femei  care au avut o gustare de 200 de calorii . Gustare a fost, pe rand: iaurt semisolid continand bucati de piersici si mancat cu o lingura, acelasi iaurt in forma "de baut", o bautura de lapte cu aroma de piersica, suc de piersici.
Desi cei care au avut gustari de iaurt nu am mancat mai putine calorii la masa urmatoare, ambele tipuri de iaurt au dus la o rata mai mica de infometare si o senzatie superioara de satietate decat celelalte gustari.

Ce trebuie sa stiti atunci cand va alegeti iaurtul? Iata cateva sfaturi care v-ar putea ajuta

Iaurt gras, semidegresat sau dietetic?

Atunci cand cumparati iaurt, primul criteriu este continutul de grasime. In vitrinele cu iaurt din hipermarketuri, produsele sunt asezate in functie de aceasta preferinta. In Romania gasiti atat iaurturi cu 0% grasime, dar si iaurturile grecesti cu 10%. Probabil ca aveti un brand preferat, dar cititi eticheta? Majoritatea iaurturilor care au peste 3% continutul de grasime au adaugat in compozitie smantana sau proteine din lapte praf. La fel, si majoritatea produselor care au textura cremoasa, nu natur.

Cautati culturile vii si Probioticele

Pentru a va asigura ca iaurtul pe care il doriti contine si culturi vii, verificati eticheta. Producatorul este obligat sa semnaleze prezenta acestora. De asemenea, sub lista de ingrediente, veti gasi si tipul de bacterii. L.Bulgaricus , S.Thermophilus si Bifidobacterium sunt doar cateva exemple de culturi vii pe care le intalniti in iaurturile comercializate la noi in tara. Bifidus Regularis este o cultura ce este prezenta in cel putin un tip de iaurt si are scopul precis de a regla sistemul digestiv. Daca aveti probleme cu scaunul, cautati etichetele cu "Bifidus Regularis".

Inul si iaurtul fac casa buna impreuna

Ar trebui sa devina obisnuinta asocierea iaurtului cu semintele de in. O lingurita de seminte macinate va imbunatati lactatul cu trei grame de fibre si doua grame de Omega-3. Cantitatile sunt aproximative, pentru seminte de calitate, insa importanta e esenta. O gustare si mai satioasa, si mai nutritiva.

Cautati Vitamina D

Cand va bucurati de un iaurt bogat in calciu, de ce nu mergeti pana la capat? Faceti-l si sa fie mai usor de asimilat. Cautati iaurturile imbogatite cu vitamina D. Unele branduri asigura pana la 20% din necesarul zilnic recomandat.

Personalizati-va iaurtul

Chiar daca gasiti in rafturile hipermarketurilor zeci de variante de arome si combinatii, cel mai sanatos si mai gustos este cel facut chiar de mainile dumneavoastra. Imaginatie si pofta sa fie. Noi va oferim doar cateva idei:

  • o lingurita de seminte macinate de in, adaugate intr-un pahar de iaurt
  • un sfert de cana de capsune taiate marunt, un strop de extract de vanilie si cateva picaturi de sirop de agave (sau miere de albine) intr-o cana de iaurt
  • un sfert de cana de compot de ananas blenduit 30 de secunde si doua lingurite de fulgi de cocos, pentru o Pina Colada... lactata
  • o lingura de expresso sau cafea tare, racita si o lingura de sirop de ciocolata intr-o cana de iaurt, pentru un mic dejun revigorant

In iaurt mai puteti amesteca, pe langa fructe proaspete sau confiate, si cereale, seminte, nuci si chiar plante aromatice.

Cumparati iaurt in recipiente mici pentru birou, recipiente mari pentru acasa

In magazinele romanesti gasiti iaurt ambalat si in pahare de 125 de grame, dar si in galeti sau pungi de un kilogram. Daca doriti sa consumati lactatele si la birou, cautati cantitati mai mici, usor de depozitat intr-un frigider pe care il impartiti cu colegii. Pentru acasa puteti alege variantele economice.

Utilizati Iaurt in Retete

Iaurtul poate substitui o multitudine de ingrediente in diverse retete. Cel gras poate fi folosit in loc de smantana, peste sarmale, cartofi copti sau enchiladas. Puteti sa schimbati proportiile de ulei sau unt si sa inlocuiti o parte cu iaurt atunci cand pregatiti briose, negrese sau torturi. De asemenea, cand faceti maioneza in casa, puteti amesteca galbenusurile cu o cantitate mica de ulei, apoi continuati sa adaugati iaurt. Sosul va fi mult mai usor.

Iata doar cateva motive pentru care ar trebui sa consumati iaurt cat mai des

Iaurtul este mai usor de digerat decat laptele. Multi oameni care nu pot tolera lapte, fie din cauza unei alergii la proteinele din lapte sau intoleranta la lactoza, se pot bucura de iaurt.
Intoleranta la lactoza rezulta dintr-un deficit al enzimei denumite lactaza, produsa in mod fiziologic de celulele care captusesc intestinul subtire. Lactaza digera zaharurile din lapte, reducandu-le la forme mai simple care pot fi absorbite de la nivelul tubului digestiv in sange.
Culturile vii creaza lactaza, iar o alta enzima continuta in unele iaurturi (beta - galactozidaza, o enzima secretata de mucoasa intestinala ce permite asimilarea lactozei), de asemenea, ajuta la imbunatatirea absorbtiei lactozei la persoanele cu deficit de lactaza.
In practica pediatrica s-a observat ca acei copii care nu pot tolera laptele pot manca iaurt fara a avea manifestari intestinale. Desi cantitatea de lactoza variaza in functie de marca, in general, iaurtul are mai putina decat laptele. Procesul de cultivare separa zaharul din lapte in glucoza si galactoza, doua zaharuri care sunt usor de absorbit de catre persoanele cu intoleranta la lactoza .

Iaurtul contribuie la sanatatea colonului, iar o vorba care circula in lumea medicala spune: "Esti la fel de sanatos ca si colonul tau". Atunci cand consumati iaurt, aveti grija de colon in doua moduri. Intai, iaurtul contine lactobacteria, care pastreaza colonul curat si scade incidenta cancerului de colon. Lactobacteria, in special acidophilus, sprijina cresterea bacteriilor sanatoase in interiorul colonului. Mai pe intelesul tuturor, cu cat mai multe bacterii "prietenoase" sunt in colon, cu atat acesta va fi mai sanatos. Apoi, ca si sursa de calciu, iaurtul ajuta. Calciul contribuie la sanatatea colonului si scaderea riscului dezvoltarii unei forme de cancer. Persoanele care au diete bogate in calciu sunt cu 75% mai ferite de aceasta afectiune.

Iaurtul este o sursa excelenta de proteine. Cel simplu contine in jurul a 10-14 grame de proteine la o portie de aproximativ 230 de grame. Asta inseamna cam o cincime din doza zilnica recomandata. Mai mult, proteinele din iaurt sunt mai usor de digerat decat cele din lapte.

Surse aici, aici, aici si aici.